Nordmarka

søndag 17. juni 2012

Øvre del av Nordmarka Ultra Challenge

Utsyn fra Pershusfjellet, 649 moh, ved sjekkpunkt 7
Tiden var kommet for å logge mer av 2012-løypa til Nordmarka Ultra Challenge.Tidlig morgen lørdag 16 juni startet jeg og Jin fra startstedet på Mylla dam og tok fatt på løypa. Det var en krevende dag med temperatur under + 10 grader celsius og tett regn. Vår sjåfør fra Grua til Mylla dam fortalte i tillegg om en jevn nedbørsperiode de siste 8-10 dagene i området. Terrenget ville mao være mettet med vann. Humøret var imidlertid godt når vi gjorde oss klare for en lang dag i krevende terreng

Starten på Mylla dam, 496 moh
På en dag som denne var det viktig med godt utstyr. Goretex-jakken, Mythos termothights, en utmerket lue fra Lowe og sko av modellen Innov-8 X Talon 212 var gode bidragsytere på en krevende dag som denne. Noen hundre meter på grusvegen mot tidl Bislingen fjellstue og så er det ut i terrenget mot Bislingsætra-retning sørøstover. Først langs skogkanten til et rydningsfelt og så inn i skogen. Det er bratt oppover, men terrenget flater ut etter at vegen til tidligere Bisling fjellstue krysses. Knappe 2 km etter start og ca 150 høydemetre er vi ved sjekkpunkt 1-Bislingsætra.

Sjekkpunkt 1-Bislingsætra
Stien passerer rett forbi hytta og posten vil stå ved ytterveggen. Vi må videre-programmet er omfattende i dag. Kombinasjonen av at denne turen er rekognosering, forholdene er krevende og min vonde høyrefot, gjør at tempoet går ned. Min plan var en gjennomsnittlig hastighet på 5 km/t. Det gikk bra lenge, men holdt ikke helt frem. Vel, det er vått ute! Vi løper i mer eller mindre elver, bekker og myrer kontinuerlig. Partiet fra sjekkpunkt 1-3 er nytt også for meg og det er fin sæternatur.
Det går mer eller mindre flatt fremover før det bærer bratt ned til neste sjekkpunkt-Syljusæter.

Sjekkpunkt 2-Syljusæter, 499 moh
Fra starten ved Mylla dam er distansen ca 4,5 km og antall høydemetre er 165. Vi er på samme nivå som startpunktet! Stemplingsposten vil stå ved ytterveggen. På nedsiden av hytta(fra der bildet er tatt)står stidelet som viser vegen mot neste sjekkpunkt-Åssjøsætra.

Stidelet nedenfor Syljusæter.

Stien fortsetter overnfor hytta, først en liten bit på kjerreveg hvor blåmerkene er sporadiske(følg veien) frem til stidelet hvor løypa fortsetter ut i terrenget igjen rett sør for Syljusæterkollen.

Stidelet ovenfor Syljusæter
Løypa går bratt oppover og flater etterhvert litt ut. Det er fin natur, men terrenget har stort innslag av myr. Tidvis er det ekstremt bløtt og merkingen kan være sporadisk-viktig å følge godt med!
Snart brekker det nedover igjen og vi står snart ved neste sjekkpunkt-Åssjøsætra. Siden starten på Mylla dam har vi tilbakelagt en distanse på 7,5 km og klatret 309 m.

Sjekkpunkt 3 Åssjøsætra
Stemplingsposten vil være plassert ved bjørketreet ved hytta på bildet. Løypa skal litt til ned og passerer vakre Åssjøen.

Åssjøen, 557 moh

Stidelet finner vi rett før sjøen under et tre.

Stidele mot Trantjern og Kolleren
Løypa fortsetter forbi nordenden av sjøen og stiger på til neste stidele hvor løypa går ned til Trantjern(hold til høyre).

Stidele til Trantjern

Løypa går litt oppover før det flater ut en periode. Deretter går det jevnt nedover mot Trantjern. Det er greit underlag å løpe på, men det blir bløtere igjen lenger nedover. Snart står vi ved et nytt stidele-rett før selve Trantjern. Dette stidelet vil være sjekkpunkt 4 Trantjern. Tilbakelagt distanse fra start er 9,5 km og vi har klatret 349 m.

Sjekkpunkt 4 Trantjern
Løypa går videre mot Kolleren på stien i høyre billedkant. Det bærer oppover og det regner godt fortsatt. Jeg regner ikke med å kunne nyte utsikten fra Kolleren i dag med tung regntåke, men toppen er god å ankomme til uansett. Rett før toppen passerer vi idylliske Kollernputtene.

Kollernputtene
En liten bit til over flere myrer, en kort stigning og så står vi på neste sjekkpunkt(nr 5)-Kolleren.

Sjekkkpunkt 5-Kolleren, 688 moh

Når forholdene tillater det byr Kolleren på noe av det beste utsynet i Nordmarka. Få kan sammenlignes. To av dem er Kjerkeberget og Pershusfjellet. Fra starten av er tilbakelagt distanse 11,4 km og antall høydemetre er 474 m. Stemplingsposten vil stå rett ved stidelet på bildet.
Vi må videre og løypa fortsetter ned til Kalvedalen. Det bærer først bratt ned og så over noen nylig anlagte rydningsfelt. Himmelen bevare meg vel! Den magiske stemningen som var i skogen-som nå er borte- finnes ikke lenger der. Vi tar oss frem gjennom det jeg vil betegne som rasert natur og ned til Kalvedalen. Her møter vi veien fra Tverrsjøstallen og setter kursen østover. Foten min er vond og ikke løpbar på grusveg så vi fortsetter i rask gange. Noe av hemmeligheten med å gjennomføre godt i et ultraløp er å alltid være i bevegelse-kan du ikke løpe, så gå. Når du spiser så gjør med mens du går.
Noen har slått opp teltet ved bredden av Tverrsjøen og nyter campinglivets gleder. Selv gleder Jin og jeg oss over at det endelig har sluttet å regne. Vi ser snart neste sjekkpunkt-Tverrsjøstallen over sjøen.

Utsyn mot Tverrsjøstallen, 510 moh
Stemplingsposten vil stå rett ved informasjonstavlen som ligger rett ved veikrysset-løypa går rett forbi. Siden starten på Mylla dam er tilbakelagt distanse 15,9 km og antall høydemetre 506. På Tverrsjøstallen er det sperretid på 4t.
Partiet fra Kalvedalen til Tverrsjøstallen og frem til stidelet opp til Pershusfjellet er et av de ytterst få som går på grusveg-kun ca 5-6 % går på grusveg, resten er terreng. Løypa fortsetter rundt Tverrsjøen og vi er snart fremme ved stidelet til partiet over Pershusfjellet.

Stidelet opp til Pershusfjellet
Nå går løypa gjennom noe av det fineste Nordmarka kan by på. Urørt, beskyttet natur hvor alt får være i fred og vi kan se naturen som den er i alle faser av sitt liv. Det er magisk og utgjør en stor kontrast til raseringen vi opplevde tidligere på nedstigningen fra Kolleren. Tiden står nesten stille når vi løper over ryggen. Det kan være krevende å vite hvor man er hen til enhver tid, men vannene på østsiden utgjør gode orienteringspunkter. Snart står vi ved neste sjekkpunkt som er plassert ved høydepunktet 649 moh.

Sjekkpunkt 7 Pershusfjellet
Her kan vi se Svartvika i Pershusvannet nedenfor og Aklangen og Katnosa lenger ut i sørøstlig retning(se også bildet øverst på bloggen). Løypa følger stien som går rett forbi stemplingsposten.
Total distanse fra start er 19,5 km og antall høydemetre er 636.
På Pershusfjellet er det også lagt ut orinteringspunkter fra Geocoaching.com på høydepunktene 626, 649(stemplingsposten) og 651.
Les mer her:
Søk på Pershusfjellet så finner du de tre postene og en beskrivelse av dem.

Vår ferd går videre og det bærer snart nedover til veien gjennom Nordmarksporten ovenfor Finnstad.
Her er det stidele ned til Spålen og vi følger blåstien-som er kombinert med skiløypa- ned til vannet Spålen. Her er det stidele til Spålsætra som befinner seg på motsatt side. Det er et fantastisk sted-ett av de fineste i hele Nordmarka. Løypa går først litt nordover før vi krysser elva fra Sinnerdalen(se bilde nedenunder) før vi fortsetter øst og sørover igjen etter kryssingen.

Elvekryssing ovenfor Spålen
Det bærer fremover i litt tett skog før vi er østsiden av Spålen. Vi hilser på noen som camper langs vannbredden, passerer en løper som muligens kommer fra Øyangen og er snart fremme ved neste sjekkpunkt Spålsætra.

Sjekkpunkt 8 Spålsætra

Stemplingsposten vil stå rett ved treet fremfor hytta på bildet. Hytta ligger litt tilbaketrukket fra stien som løypa følger(mulig å se den, men følg med!) på venstre side. Total tilbakelagt distanse fra start er 23,9 km og antall høydemetre er 705.
Rett etter sjekkpunktet er det stidele til neste sjekkpunkt Steinvollsætra(bilde nedenunder).

Løypa frem til Steinvollsætra byr på noe av det mest uveisomme terrenget vi har opplevd så langt. Stien er åpenbart lite beferdet, men merkingen er grei nok i alt vesentlig grad. Det er imidlertid viktig å følge godt med også her-spesielt gjelder dette i partiet helt i sørenden av Spålen før vi krysser veien sør for Tvetjørshøgda. Elgen liker seg tydeligvis også godt her. Det er vakkert her.

Sørenden av innsjøen Spålen

Det bærer bratt opp til veien. Den krysses og det går stupbratt oppover. Merkingen er sporadisk og stien er lite beferdet og lite synlig. Det flater ut og etter en stund er vi ved stidelet nedenfor selve Steinvollsætra. Sjekkpunktet er ved stidelet.

Sjekkpunkt 9 Steinvollsætra

Total tilbakelagt distanse fra start er da 27,8 km og antall høydemetre er 844.
Det begynte å regne igjen når vi passerte Spålsætra og det pågår fortsatt. Heldigvis er vi noe forskånet i skogen, men det meste er vått. Løypa går oppover forbi Tvetjørnshøgda og ned til skiløypa fra Spålen som går over Sandbekkmana og ned til vesle Sandungen. Løypa fortsetter mot Finnerudsætra og passerer over sirlig opplødde dammer. Utmerket håndverk-de står fortsatt der godt over 100 år siden oppføringen.

Dam ved sørøstenden av Spålen
Snart er vi fremme ved Finnerudsætra-et idyllisk sted. Flere liker seg her. Innslaget av sauer på beite har vært tidvis stort og en søye imponerer oss med hele 4 lam! Krevende å få plass ved matbordet.

Mattid ved Finnerudsætra

Vår ferd går videre mot neste sjekkpunkt-Finnstad. På veien får vi øye på noen, store metallbiter som ligger like ved blåstien. Rester etter fly fra krigen?

Flyrester fra 2 verdenskrig?
Vi er snart fremme ved Finnstad og tar en kort pust i bakken mens vi nyter utsynet mot en av de eldste bofaste plassene i Nordmarka.
Finnstad

Sjekkpunktet vil være plassert ved gjerdet du møter som ligger like ved stidelet til Holosætra.

Sjekkpunkt 10 Finnstad

Total tilbakelagt distanse er nå 32,2 km og antall høydemetre er 959. Vi holder motet opp til tross for krevende forhold.

Jin ved Finnstad

Undertegnede ved Finnstad

Vi fortsetter videre mot neste sjekkpunkt Roensætra. Løypa tar seg først frem sør og øst for Finnvatnet før det bærer rett nordover mot Holosætra. Rett sørøst før Svartvika vil ikke den første GPS-klokka mer(GF 110). Det tok 7,5t før den var tom. Jeg finner frem neste klokke(GF 205). Den bruker litt tid på å finne oss, men vi er snart lokalisert. Etter en del stigning bærer det nedover sakte, men sikkert. Innslaget av dyr på beite øker og like etter er vi ved Holosætra. Det er lett å skjønne hvorfor dette er et yndet sted å bosette seg og drive sæterdrift.
Løypa kommer ut av skogen og fortsetter rett frem og dreier til høyre etter hytta og fortsetter på veg noen hundre fremover før det er stidele til Roensætra. Merkingen er fraværende så følg nøye med!

Stidele ved Holosætra til Roensætra
Total tilbakelagt distanse på Holosætra er nå 36 km og antall høydemetre er 1.050.
Løypa stiger på etter stidelet før det flater ut og vi passerer en flott myr. Her hekker bekkasinen og gir oss tydelig beskjed om at den er redd for avkommet sitt.

Myr ved Roensæterhøgda

Det bærer nedover og vi står snart ved Roensætra. Utsynet mot Gjerdingen er flott.

Nysgjerrige sauer ved Roensætra

Sjekkpunktet vil bli plassert på blåstien rett før den kommer ut av skogen ved Roensætra. Stidelet står like etter ute på selve plassen.

Stidelet ved Roensætra

Total tilbakelagt distanse siden starten ved Mylla dam er 38,1 km og antall høydemetre er 1.130.
Løypa fortsetter nå til høyre(bildet ovenfor) mot Båhussætra. Vi avslutter imidlertid loggingen her og tar oss tilbake til Mylla dam langs skogsbilvegen forbi Ølja og Trantjern.
Snart står vi ved østenden av Mylla dam-10t etter starten og etter å ha tilbakelagt 48km og klatret 1.230 høydemetre. Vi nyter utsynet over vakre Mylla mens vi venter på transporten til Grua.

Mylla, 496 moh

Med dette er løypa i årets Nordmarka Ultra Challenge logget fra start til sjekkpunkt 11 Roensætra og fra sjekkpunkt 16 Helgeren til målgang på Mobekken. Totalt, logget distanse er 62,7 km og antall høydemetre er 2.128. Forventet, total distanse vil være 82 km og antall høydemetre vil være minst 2.500.

1. Takk for nøye beskrivelse.

På løypeinfo for 2012, så står ikke sjekkpunkt Holoseter. Så hvis det skal være et eget punkt vil Roensetra bli sjekkpunkt 12 og ikke 11? Mulig det er jeg som teller feil.

1. Hei Henrik
      Jeg så det sammen, men gjetter at det var en glipp... det er ingen alternative kortere ruter - så det trengs ikke noe sjekkpunkt der. Jeg ser jo også at Jannicke fortsatt definerer Roensætra som punkt 11.
      Skal du være med?

2. Hei Henrik,

Du har helt rett :-) Jeg var nok litt for lenge ute i skogen i går. Det skal ikke være sjekkpunkt på Holosæter. Løypebeskrivelsen på løpets hjemmeside stemmer. Jeg skal rette opp blogginlegget. Takk for god kommentar. Jannicke

2. Det var en fantastisk tur - imponerende. Ikke akkurat strålende vær... men hva gjør vel det for tøffe ultraløpere.

Jeg var jo gjennom partiet fra Tverrsjøstallen til Roensetra uka før Kristins Runde, og det var morsomt å lese din beskrivelse fra det samme partiet.

Du logget 22,2 km og 624 høydemeter, mens jeg fikk 22,34 og 637 høydemeter. Det var imponerende samsvar!!

Ellers ser jeg at Mylla-Tverrsjøstallen er noe lenger enn jeg trodde, dit skal jeg antagelig på kvelden 21.juni. Jeg ser du har satt en veldig snill sperretid på Tverrsjøstallen, 4 timer (4 km/t)... men i tilfelle noen går på en tidlig bom i mørket er det jo greit. Snitt på hele turen innen 18 timer gir ca 4,5 km/t.

Det høres veldig lett ut, og jeg tror det blir tøffere fysisk enn fartsmessig. Mørkeløping og dårlig orienteringsevne (uoppmerksomhet) vil også kunne skape problemer.

Wow, NUC blir spennende, og for meg handler det bare om å fullføre innen fristen.

1. Hei Olav,
      Jeg skulle ønske vi var velsignet med like godt vær som du hadde under din tur i samme delen av løypa, men naturen er fin uansett vær :-). Sperretiden på Tverrsjøstallen er snill. Vi tok det rolig og logget inn etter 3t 15m, men jeg er godt kjent, det var dagslys og det er fort gjort å rote seg bort. Maks tiden på 18 er krevende uansett. Det er mulig at den justeres noe, men jeg vil gjerne gjennom hele løypa selv først før jeg bestemmer det endelig. Glad for å høre at du setter pris på løpet. Håper jeg ser deg på startstreken 29 sep, Olav.

3. Om det ikke skjer noe uforutsett, så stiller jeg til start.

Og da regner jeg ikke med det som faktisk er forutsett:
    -at jeg ikke har treningsgrunnlag nok og aldri har vært med på tilsvarende tidligere.

Hvis jeg holder meg uskadd, så tar jeg all skog-trening på forhånd som bonus.

Jeg gleder meg faktisk, selv om det vil bli usedvanlig hardt og langt for meg.

4. Hei Henrik,

Jeg ser frem til å se deg på starten 29 sep.

Lykke til med treningen.

5. Hei, takk til Jin og Jannicke for denne og de to andre gode løype beskrivelsene. Ser frem til siste etappebeskrivelse og bildene over postplasseringene. Selv tok jeg toget fra Bergen, ankom Grua 24.00 natt til den 18.juni, gikk opp til Mylla og startet på løypen ca kl 01.00. Første gang jeg er i Nordmarka, det ble veldig mye skog for en vestlending som stort sett ferdes over tregrensen når ute i terrenget. Og så vått det var, regnet mye hos dere i det siste? :-) Overraskende kupert terreng også, om ikke de veldig lange og bratte bakkene, så var det få flater. Løp trasèen 1-6. Løp i tussmørke på 1-3, lett å løpe seg bort enkelte steder hvor merkingen ikke er så god, spesielt et ¨par steder ved Svartbekktjernet og på deler av strekket mellom 2-3 når det er mørkt. Trist å se hvordan skogeier har rasert området syd for Kollern. Enig i at 4 timer til Tverrsjøstallen er komfortabel, men det er fort gjort å løpe seg bort i mørket, og da kan tiden gå fort! Om det blir like vått og bløtt den 29.9. som det var denne helgen så er det stort sett et løp i elver, gjørmete stier, sleipe steiner og sleipe røtter, noe som også senker farten.
    Fra 6 så forhalte jeg til 11 og løp til 17. Var rimelig enkelt å følge merkingen, hadde dog noen feilløpinger, det gjelder å følge med på merkingen kontinuerlig. En god del brukbar løpesti, men også lengre partier hvor løping ikke er helt enkelt uten fare for å sette anklene ut av spill. Overraskende mye rotvelt over deler av stiene, både nytt og gammelt som ikke er ryddet. Med ca 10 kilos sekk, vann til drikke og skiver til mat så begynner snittfarten virkelig å gå ned, ser jeg at jeg nok ville hatt problemer med 12 timers fristen dersom jeg også skulle tatt meg via 7-8-9-10 og opp til 11 og ikke bare løpt direkte 6-11. Sportsdrikke og energibarer på løpsdagen, og meget lettere sekk!!. Forhalte så til 21 og videre over Mellomkollen og ned til Mobekken. Rimelig tom for energi på dette strekket, ikke snakk om å løpe i oppoverbakkene, ca 14 timer alt i alt inklusive pauser. Skal bli tøft nok å greie tidsfristen på 18 timer! Vel nede ved parkeringsplassen, en velfortjent vask i elven, på med rene klær og spasertur opp til Snippen. Ekstraservice fra konduktøren som vekket meg på Oslo S før toget returnerte nordover til Jar! :-)

1. Hei Knut,

Imponerende :-) Det kaller jeg generalprøve på løpet :)
      Det mangler å logge biten du løp mellom postene 11 og 16(Roensentra til Helgeren). Det vil jeg gjøre før sommerferien. Når det gjelder stengetid på Helgeren(sjekkpunkt 16) er den foreløpig satt på 12t. Det er mulig at denne vil bli justert noe. Jeg vil også vurdere en justering av makstiden i mål, men jeg vil logge hele løypa først. Det er forøvrig ikke en målsetting at alle som starter skal klare å fullføre. Jeg prøver å legge opp sperretidene slik at ca 40 % klarer å fullføre. I fjor fullførte 30 %, men da var det ekstra krevende pga tett tåke fra ettermiddag og utover. Slik jeg vurderer det nå er det overveiende sannsynlig at makstiden blir nærmere 20t enn 18t og at sperretiden på Helgeren justeres noe opp. Takk for god rapport fra "generalprøven" din, Knut. Vi sees 29 sep :-)