Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

lørdag 9. juni 2012

Året så langt

Øyungen

Ufrivillige treningsopphold får meg alltid til å analysere hva jeg har foretatt meg ift fysisk aktivitet. Det er nyttig all den tid det kan være lærdom å hente. Denne gangen er jeg relativt sikker på at årsaken til min skade ikke skyldes for mye trening, men et rent uhell. Under en løpetur gjennom Lillomarka 29 mai fikk jeg foten ned i et hull ved Ormetjern. Heldigvis fikk jeg foten opp før det resulterte i et brudd, men jeg må ha forstuet den. Det rare er at hevelsen i høyre fot ikke kommer før ca 1 uke etter-onsdag i denne uken. Vel, jeg foreskrev selv ro og nedising-jeg trenger ingen terapeut til å fortelle meg det jeg allerede vet. Konsekvensen på kort sikt er hvile og forfall til Kristins Runde som arrangeres idag.
Akkurat nå kjenner jeg at det kribler både her og der. Helst skulle jeg vært ute i skogen igjen. Jeg ble imidlertid lettet over at det ikke var en belastningsskade som følge av for mye trening. Forhåpentligvis er hevelsen nede i morgen og jeg kan begynne å belaste foten igjen-lett til å begynne med.
Vel, så til oppsummeringen(fakta helt nederst):

Total sett ift 2011 er antall økter opp, treningstiden ned, distansen ned og antall høydemetre ned.
Sett ift løping er antall økter opp, treningstiden opp, distansen opp og antall høydemetre opp.
Forklaringen på ulikheten ift 2011 er betydelig redusert omfang av skiløping i 2012.
Halvparten av løpingen så langt i år har funnet sted i terrenget-hvorav hoveddelen i 2 kvartal.
Treningsmengden fra 1 til 2 kv er økt. Treningsøktene har blitt lengre og antall høydemetre er økt betydelig-det er ikke rart at beina er stive tidvis:-).
Hovedtyngden av treningen er løping og hoveddelen av den igjen skjer i terrenget.
Terrengløping har gitt meg en ny vår. Med unntak av mitt hendelige uhell med foten er jeg skadefri til tross for en økning i treningstiden/uke på 13 %, samt en økning i antall høydemetre på over 300 %.
I 2010 hadde jeg i 2 halvår en gjennomsnitt treningsmengde pr uke på rett i overkant av 7t, en distanse/uke på 59 km, antall høydemetre pr uke på 712 med et antall økter/uke på 4,1-noe som resulterte i et skadeavbrekk på 3-4 mnd pga kneproblemer og en ødelagt 2011-sesong. Total treningstid i 2010 var godt over 300 t. Ift 2010 er jeg på 50 % av belastningen.
Med progresjonen så langt dette året vil jeg lande rundt 200t. Det vurderer jeg som greit.
Målsettingen over tid er en progresjon oppover tidsmessig på gjennomsnittlig 10 %. Strategien fremover er å øke antall økter til 7 i første omgang. Pt har jeg etablert 3 løpeøkter og har 1 sykkeløkt pr uke under etablering. Jeg skal etablere totalt 2 sykkeløkter-som vinterstid erstattes med skiøkter.
De to siste øktene blir svømmeøkter. Planen er å gjenoppta svømmingen rett etter sommeren. Jeg begynner med 1 økt i august og øker til 2 januar-2013.
Det viktigste er å få til konsistens i treningsarbeidet slik at prestasjonene blir forutsigbare som igjen legger grunnlaget for bedre planlegging.

1. Året frem til d.d. (2011 i parentes)
-Antall økter: 70, 3/uke  (42)
-Total treningstid: 74t, 3,2/uke  (94)
-Total distanse:680 km, 30 km/uke  (883)
-Totalt antall høydemeter: 9.988, 434/uke  (15.397)

-Løping, antall økter: 49  (27)
-Løping, total treningstid: 54,5t  (44,5)
-Løping, total distanse: 480 km  (365)
-Løping, totalt antall høydemeter: 9.036  (8.517)

-Løping, terreng, økter: 19  (4)
-Løping, terreng, treningstid: 28t  (19,5)
-Løping, terreng, distanse: 206 km  (127)
-Løping, terreng, høydemeter: 6.117  (3.589) 

2. 1 kvartal(13 uker):
-Antall økter: 39
-Total treningstid:  34t 48m
-Total distanse: 342 km
-Totalt antall høydemeter: 2.194

-Løping, antall økter: 23
-Løping, total treningstid: 20t 29m
-Løping, total distanse: 210 km
-Løping, totalt antall høydemeter: 2.194

-Løping, terreng, økter: 1
-Løping, terreng, treningstid:1t 3m
-Løping, terreng, distanse: 8 km
-Løping, terreng, høydemeter: 227 

3. 2 kvartal frem til d.d(10uker)
-Antall økter: 31, 3 økter/uke
-Total treningstid: 39t 13m, 3,9t/uke
-Total distanse: 338 km,  33,8km/uke
-Totalt antall høydemeter: 7.794,  780m/uke

-Løping, antall økter: 26
-Løping, total treningstid: 34t 8m
-Løping, total distanse: 271 km
-Løping, totalt antall høydemeter:6.843

-Løping, terreng, økter: 18
-Løping, terreng, treningstid: 27t 9m
-Løping, terreng, distanse: 197,5 km
-Løping, terreng, høydemeter: 5.891

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar