Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

lørdag 3. mars 2012

Egersund halvmaraton


I dag var det duket for et nytt løp igjen. Jeg var spent på formutviklingen ift forrige løp-Solastranden halvmaraton for 1 mnd siden og hvordan kroppen ville fungere i sin helhet. Løpet er et årvisst arrangement i regi av den lokale idrettsklubben EIK. Løpet har start og målgang ved Lagård ungdomsskole. Løypa er langs vegen til Krossmoen beliggende ved E39 og tilbake igjen til Egersund igjen.
Det var mange deltakere og stemningen var god ved starten. De vårlige fornemmelsene var blåst bort i lett overskyet vær, lavere temperatur og en kraftig vind som markerte seg under store deler av løpeturen(kuling). Til tross for dette hadde jeg en god løpeopplevelse. Ift Solastranden halvmaraton er antall høydemetre 3 doblet. I kombinasjon med vinden var dette mer krevende enn på Sola. Jeg var derfor usikker på om jeg ville oppnå målsettingen om å prestere bedre enn forrige løp.
Starten gikk og mesteparten av feltet la i vei i et høyere tempo enn mitt-en ultraløper er ingen sprinter :-)
Jeg var interessert i å oppnå et jevnt løp med negativ splitt-jeg oppnådde begge deler. Jeg brukte ca 58 min ut til Krossmoen og 56 min  tilbake igjen til Lagård ungdomskole.
Med unntak av 3 km i starten og de samme 3 km før mål på sykkel- og gangsti går løpet langs Rv 42 på en smal veiskulder. Arrangøren hadde imidlertid merket med anmodning om kjørende tok hensyn og de lang fleste gjorde nettopp det og bidro til den gode løpsopplevelsen. Turen  ut har 2/3-deler av høydemetrene og de går stort  sett bortover og oppover i den rekkefølgen. Den tidvis kraftige vinden var en påkjenning som kostet krefter. Jeg gikk ut i moderat tempo for å søke å oppnå målet om negativ splitt. Det var en klok strategi. Ved passering 8 km kom de første løperne på tilbaketuren-imponerende. Jeg hadde 2 bak meg og tok igjen ytterligere 2 ca 3 km før mål.
Det var godt å nå vendepunktet ved Krossmoen, ta en slurk vann og ta fatt på tilbaketuren. Jeg la vekt på å komme inn i en god løpsrytme og holde jevnt tempo. Det resulterte i høyere tempo. Det var godt å kjenne at teknikken satt godt og at jeg evnet å holde et godt tempo. Kilometrene ble borte den ene etter den andre og snart kunne jeg skimte Egersund igjen i horisonten. Jeg passerte 2 løpere 3 km før mål og presset opp tempoet enda litt til ca 5. Snart var den siste kneiken til Lagård ungdomsskole der og jeg passerte målstreken rimelig tom for krefter. Prestasjonen var over forventning med ny personlig rekord og negativ splitt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar