Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 29. januar 2012

Solastranden 1/2-maraton: En god løpsopplevelse

Fullført løp: 1t 56m 50s
I dag var det duket for konkurranse igjen etter et langt opphold. Sist konkurranse var Rallarvegløpet i juli-2011. Min usikkerhet var knyttet til tidligere kneproblemer. De oppstod på slutten av 2010 og ble særlig store ifm Bislett 24t. Etter dette hadde jeg et lengre skadeavbrekk med behandling og opptrening frem til april 2011, men har tidvis merket litt smerter i knærne. Jeg løp mye i terrenget i fjor og det blir jeg ikke rask av, men det finnes ikke noe bedre sted å løpe. Etter Rallarvegløpet ble det mye trening i terrenget i 3 kv 2011 og generell styrke og kvalitetsøkter ifm løping i 4 kv 2011 og frem til nå i 2012. Det har blitt noen få langturer med løpesko på beina, men vekten har vært på kvalitet i basisperioden. Formtoppen min i 2012 skal være i juli-nå er jeg inne i en periode med basistrening.
GTI arrangerer Solastranden halvmaraton, i tillegg til Stavanger maraton og 3-sjøers løpet(1/2-maraton i november hvert år). Løpet er en årlig foreteelse med start fra Sola kirke og mål ved flymuseet på Sola etter 2 runder mot klokka rundt flyplassen. Det løpes for en stor del på gang- og sykkelveger, men også en del langs veien. Været var praktfullt på lørdag med noen få minusgrader, laber bris og  delvis sol. Det var godt å løpe og jeg la meg på forhåndsplanlagt tempo(5,5). Beina var rimelig stinne av mye basistrening, men min plan var å fullføre med planlagt tempo og komme i mål under 2t. Løpet var godt arrangert og da blir det alltid lettere å konsentrere om egen innsats. Når man i tilllegg møter bare smil og hyggelige mennesker ligger alt til rette for et godt løp.
Et godt løp ble det. Knærne fungerte utmerket, jeg fullførte innen planlagt tid og med en god løpsopplevelse. Jeg kjenner at det er mer fart inne i kroppen, men det må trenes mer for å få realisert den.
5,5 er saktere enn maratontempo, men det er en god begynnelse. Det som var viktig med løpet var å teste ut form, fysisk tilstand og ha en god løpsopplevelse. Alle målsettinger ble oppnådd og da er jeg fornøyd. Neste løp nå er om 2 mnd-Fredrikstadløpet. Det blir et nytt halvmaratonløp.
Resultatene fra arrangøren finnes her:

http://www.gti-stavanger.org/filer/solahalv2012/resultatsolahalv2012.pdf





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar