Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

onsdag 30. mars 2011

Oppover og bortover..

Vår i Farsund
For tiden løper jeg oppover en gang i uken og mye bortover en annen gang i uken. Et langt bakkedrag i Sandnes og en langtur i Oslo. Bakkedraget gir spesifikk løpsstyrke, mens langtur legger grunnlaget for bedre løpsøkonomi og enda lengre langturer.
Sist uke var en uke med lav belastning. Jeg høster fruktene litt av dette i denne uken. Bakkedraget i dag tidlig gikk svært godt. Jeg merker også på siste halvdel-på vei nedover og litt bortover, særlig bortover, at jeg evner å holde et høyere tempo enn tidligere år. For meg kjennes det åpenbart som at mye basistrening i form av styrketrening og skiløping har lagt et godt grunnlag for en stabil kroppsholdning som gir meg muligheter til å holde høyere tempo med samme eller mindre bruk av ressurser enn i fjor. Det er en god opplevelse å ligge godt nede på 4-tallet uten at det koster noe særlig.


Langturen sist lørdag var også en god opplevelse. Overskuddet var litt mindre da, men jeg merker at jeg holder høyere tempo i bakkene. Det er en god opplevelse, og gir et høyere gjennomsnittstempo. På langturen var det litt mer krevende å holde høyere tempo på flatene-i motsetning til i morges.
Det er iht skjema å ha litt lavere tempo i slutten av basisperioden. I slutten av første måneden i oppbygningsperioden vil tempoet være høyere. Jeg følger min faste plan: en lag periode med basistrening etterfølges av spesifikk styrke-les, bakkedrag-og deretter spesifikk terskeltrening for å øke tempoet. Fra midten av april begynner jeg med terskel trening. Testen blir Sentrumsløpet 7.5.11. Målsettingen er ny personlig rekord. Løpet gjennomføres som en hard terskeløkt.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar