Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

onsdag 9. mars 2011

Motbakke til å bli glad i.

Lenge siden jeg hadde et skikkelig bakkedrag. I dag morges var det på tide med et nytt igjen. Under et besøk i Sandnes er det et fint drag fra Vågen til Ulvanuten-utsiktspunktet over byen. Det er ikke veldig mange høydemeter, men det går bratt opp. Jeg hadde en sykkeløkt i går på rulle for å løse opp litt etter skituren på søndag, men den sitter godt i lårene fortsatt. Tålmodighet er viktig når jeg begynner på en bakke. Korte steg, høy frekvens og lavt tempo. Bruke tid for å komme opp bakken og være tilstede der og da. Fokusere på teknikk og bruke minst mulig energi. En tilnærming som fungerer fint for meg, men nå var det åpenbart lenge siden jeg hadde vært i bakken. Et stykke opp i trappene mot fjellet måtte jeg legge inn en liten pustepause før jeg fortsatte. Lårene var stinne og de var åpenbart ikke helt restituert etter søndagens skitur. Likevel, det var godt å være tilbake i bakken igjen. Det er helt nødvendig med en ukentlig bakkeøkt for å få spesifikk styrke i beina igjen. Jeg må ha 5-6 tilsvarende økter før jeg kan begynne terskeltreningen. Å løpe om morgenen er flott. Det er stille, mørkt og nå er våren i anmarsj-fuglene synger. Det er godt å høre.
Pt kjører jeg 2 ukentlige løpeøkter. Ift tidligere skade i kneet kjenner jeg ikke noe. Det virker som om manuell terapien har fungert etter hensikten. ca 7-8 behandlinger og helt løpefri var det som skulle til.
Nå er det viktig å skynde seg langsomt fremover ift økning av ukentlige løpeøkter og volum.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar