Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

onsdag 3. juli 2013

Fløyen Opp..og ned igjen

Bergen brygge med Fløyen i bakgrunnen

Bergen er en av Norges vakreste byer og jeg har den udelte gleden av å besøke den med jevnlig mellomrom i embets medfør. Selv om fokuset er jobb er det umulig å unngå og bli betatt både av byen og bergenserne. Atypisk norsk er bergenseren hyggelig og imøtekommende.
Etter nok en lang dag som egentlig begynte i Voss, var jeg klar for å bestige Fløyen-til fots. Det ble en betagende og minnerik tur. Primo mai avholdes løpet Fløyen Opp og de beste klokker inn på toppen etter ca 15 minutter. Selv brukte jeg idag 30 minutter opp og knappe 25 minutter ned.
Jeg har sjelden hatt en så god økt i slik flott bynatur. Bergenserne er velsignet som har slike muligheter rett ved byen sin.
På min vei opp kaster jeg et blikk tilbake mot byen. Det er et unikt bymiljø som jeg ikke har sett andre steder i Norge-Bergen har sjel!





Jeg passerer fantastiske bymiljøer med smale smau og flotte bygg som gir beboerne en sulim utsikt over byen. Et stykke opp i lia kommer jeg til en av stasjonene på Fløibanen-Skansemyren. Det er en flott stasjon.

Skansemyren stasjon
Skansemyren er en av tre mellomliggende stasjoner og den siste før toppunktet-Fløyen. Den er beliggende på 181 moh. Jeg passerer stasjonsbygningen og får et godt inntrykk av hvor ufattelig bratt stigningen på selve banen er-ufattelig at vognene trekkes opp her.


Jeg fortsetter min vei opp på Fløysvingene. Alternativet er via stien Tippetue. Det er flott utsyn lenger opp mot sentrum.

Bergen sentrum med Nordnes
Jeg kommer til toppunktet og her eksploderer det med mennesker av utenlandsk herkomst-det er ikke vanskelig å få sympati med italienere som jevnlig invaderes av turister. Norge er i ferd med å bli en museum for utenlandske turister. Jeg får tak i en flaske vann og nyter utsynet mot sentrum. Det er sublimt og det verdt hver svettedråpe.



Fløyen er flott plassert opp i fjellsiden og det er lett å bli betatt av stedet.


Vel oppe er mulighetene mange ift veier videre. Det er turstier i alle retninger. For den som vil ha en flott naturopplevelse-uten min stigning-er det bare å hoppe på Fløibanen som går hver 15 minutt til sen kveld og returnere samme vei.
Min vei går imidlertid ned igjen-til fots. Ned tar jeg Tippetue som også en en flott sti. Stiene er flotte grusstier som slynger seg opp/ned den styggbratte fjellsiden. Jeg koser meg like mye ned som opp og det er flott å være ute. Før jeg vet ordet av det er jeg ved Fløistasjonen igjen-18 moh.


For en flott tur og by!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar