Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

torsdag 27. mars 2014

Kveldstur over Slettåsen

Varden på Slettåsen
Jeg skriver altfor sjelden her, men jeg jobber reva av meg for tiden så da blir dette prioritert bort. Likevel får jeg trent-faktisk mer enn tidligere. Så mye at beina er stive blitt-så bra!. Fire styrkeøkter og 3 løpeøkter pr uke blir bra mengde for meg. Jeg trenger styrke for å løpe bra, men fordi jeg trente lite styrke i vinter kjører jeg på mye belastning før påske slik at jeg får et grunnlag å bygge videre på.
I dag prioriterte jeg en lengre løpetur i skogen fremfor jobbing og la turen over Slettåsen i Sørmarka-første turen her siden vintersolverv-snøen satte en effektiv stopper for løping en periode.
Min ferd går forbi hytta ved Elgsrudtjernet og innover her pågår forberedende arbeider til Follotunnelen.

Anleggsveg til Elgsrudtjernet
Fremskrittet har sin pris-i dette tilfellet ødelagt natur. Vel, jeg dreier inn i skogen lengre inne og tar fatt på stigningen oppover åsen.


Vel oppe begynner det å mørkne og det er underlig hvor krevende det er å løpe i tussmørket. Utsikten vestover er likevel flott.


Jeg koser meg og løper videre innover i skogen. Snart passerer jeg varden ved Slettåsen og setter kursen mer mot vest nedover til Gjeddetjernet. Vel nede kan jeg konstatere at det fortsatt er tegn til vinter her inne.

Gjeddetjernet med isflekker
Det er stille og rolig i skogen og stien går rundt tjernet og deretter videre innover i skogen til jeg møter vegen til Siggerud. Den følger jeg et stykke til jeg møter en grusveg som kommer fra Asurdalen. Partiet mot Asurdalen er nytt for meg, men det er fint her inne.



Vel fremme i Asurdalen ved vegdelet kan jeg løpe mer mot vest til Fløisbonn eller gjennom Asurdalen i nordlig retning. Jeg velger det siste og løper innover i dalen som får stadig lengre skygger. Neste gang jeg løper ut på denne tiden får jeg ta med hodelykten-det ble i overkant mørkt på slutten. Likevel, en flott tur og en fornøyd løper.

Fornøyd løper på Slettåsen

4 kommentarer:

  1. Det ser ut som du har massevis av skog å løpe i (og samanlikna med Seljord, også skog utan altfor bratte bakkar, det savnar eg her!).
    Ja det blir fort opne sår i skogen etter anleggsveier og hogst, ikkje noko pent, men me må jo godta det. Eg blir i alle fall like mykje lei meg kvar gong eg ser at det har blitt nye hogstflater i skogen med tilhøyrande veg - ser berre ut som slagmark :/

    Men du - heile FIRE styrkeøkter i veka?
    Korleis trenar du da, tar du heile kroppen kvar gong eller delar du opp etter overkropp/underkropp osv, slik ein kan lese om.
    Kor lenge varar styrkeøktene dine?
    Trenar du heime eller på eit treningssenter?
    Åå eg skulle ønske eg var så flink til å trene styrke, eg skjønner ikkje at eg er så udisiplinert på akkurat det...

    SvarSlett
  2. Hei Imke,

    4 økter går bra for min del. Jeg kjører kun basisøvelser hvorav 2 økter med markløft og 2 øker med kjernetrening. Varighet er netto knappe 30 min. Jeg trener hjemme og bruker vektskiver, vektstang og egen kropp som treningselementer. 4 rep på hvet sett med oppbygning til maks belastning i siste sett. Min 2 dager mellom hver økt av samme type.

    SvarSlett
  3. Ok. Det høyrest ut som eit bra og effektivt opplegg. Eg prøvar fortsatt å "knekke koden" på min dårlege styrketreningsmotivasjon. For når eg først er i gang synst eg at det er kjempemoro, men så går det altfor mange dagar imellom.
    Kanhende mine økter er for lange, eg somlar litt og brukar mellom 45min og ein time, og ja inkl oppvarming og dusj så går det jo lang tid.
    Kanskje eg skal prøve noko à la ditt opplegg, med meir fokuserte, litt kortare økter 4x i veka istadenfor éi lang økt (målet er to i veka, men som sagt, det stoppar gjerne før det) ?

    For eg har alt utstyr som trengst og synst det er enklast å trene heime.
    Hmmm... takk for svaret!

    SvarSlett
  4. Det er veldig enkelt-bare å bestemme seg og så gjøre det.

    SvarSlett