Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 24. juli 2016

Møns klint

Møns Klint, Møn, Danmark
Fristelsen ble for stor. Det eneste riktige stilt overfor fristelser er å gi etter for dem iflg Oscar Wild.
Denne var det veldig greit å gi seg hen til. Opprinnelig var planen å være en dag til i Tyskland, men etter å ha "oppdaget" Møns Klint fra sjøsiden under overfarten fra Trelleborg til Rostock (ferjen går i synsavstand fra formasjonen).
Møns Klint fra sjøsiden
Jeg besluttet derfor å forlenge mitt planlagte opphold i Danmark med 1 dag. Med på kjøpet fikk jeg en alldeles fortreffelig overnatting i et gammelt slott(Liselund Ny Slot) som lå i løpeavstand fra Møns Klint.
Liselund Ny Slot
I tilknytning til slottet lot den tidligere eieren et parkanlegg og ditto bygninger bygge. Det hele er riktig pent og blir i tillegg godt tatt vare på. Godt tatt vare på ble også vi som benyttet hotellet.
En lang dag i bilen førte meg til dette sublime stedet på ettermiddagen og ikke lenge etter var jeg på vei gjennom parkanlegget og skogen mot klippekanten.
Formasjonen er ca 6 km lang og ca 130 m høy på det høyeste. Den er dannet for ca 75 millioner år siden ved at et mektig krittlag som utgjorde den tids havbunn ble presset opp. Det er også slik hele Danmark har blitt dannet. Etter dette overtok erosjonskreftene-i hovedsak representert av havet som spiser 20-40 cm av formasjonen hver år. Om 10-20.000 år er hele formsasjonen borte.
Som jeg mistenkte dukker det relativt for opp en (u)merket sti langs klippekanten som er mer enn god nok til mitt formål-som er å ta meg frem til noen av de kjente dele av klippeformasjonen..som f.eks "Store Taler!.
ai, ai og ai
Ikke lenge etter dreier stien mer ut mot klippekanten og det stiger kraftig på frem mot "Store Taler"
Jeg får det første, flotte utsynet mot klippeformasjonen.
Ikke lenge etter er jeg ved "Store Taler" og får et flott utsyn mot "stranden" nedenfor.
På vei opp til "Store Taler" passerte jeg en nedstigningsmulighet til stranden i form av en trapp-som er eneste mulighet til nedstigning til stranden med mindre man ønsker å ta en særlig stor risiko eller er kompetent klippeklatrer(det er stupbratt).
Det er en imponerende trappekonstruksjon som gir mulighet for atkomst til foten av klippen. Bare det å holde den driftsklar må være litt av jobb. Vel nede får jeg et enda bedre inntrykk av klippeformasjonen.
Trappen kommer ned ca midt i bildet der skogen danner en spiss ned. Beileilig nok kom det også en bekk ned hit og en slurk vann var kjærkomment en varm sommerkveld. Krittet, som formasjonen, består er egentlig rester av fortidsdyr og det skal være fullt mulig å finne fossiler for den som leter.
Kanskje ikke her?

Store Taler fra strandsiden
Det er en mektig opplevelse å beskue formasjonene fra strandsiden og en opplevelse som varmt anbefales. Vegetasjonsdekket på toppen av krittformasjonen er enda mer utsatt for erosjon
Krittformasjonen er også utsatt for erosjon av mer "plutselig" karakter som f.eks i 1994.

Uansett, jeg kom meg greit tilbake igjen til Liselund Ny Slott og utgangspunktet.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar