Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 17. juli 2016

Feriemodus V - Runde i Pfalzer Wald


Flott utsikt fra Drachenfels
Min rundtur i Rheinland Pfalz bragte meg ned til Bad Durkheim og denne, lille byen er nabo til Pfalzer Wald-som vistnok er det største, sammenhengende skogområdet i Tyskland.
Kunsten er som alltid å begrense seg og min tilnærming var en kort reise til startpunktet til løpeturen og en ikke altfor lang løpetur etter "runden" i Eifel-fjellene på torsdag-det ene kneet syns det blir litt for mange nedoverbakker og da må jeg bruke hodet og redusere mengden noe slik at jeg slipper lange skadeavbrudd(noe som er helt forferdelig).
Dagens "runde" gikk derfor til toppen Drachenfels som er en flott severdighet med startpunkt kun 10 km unna hotellet mitt. GPS-klokka la jeg for sikkerhets skyld igjen hjemme, men totalvarighet var på ca 2t og distansen ca 10 km. Antall høydemeter var på ca 500 opp og omtrent det samme nedover-Drachenfels ligger som en skikkelig topp over det meste på ca 570 moh(mitt startpkt var på ca 170 moh).
Innledningsvis løper jeg svakt oppover langs en vei fra der jeg parkerte-så langt unna som mulig for å få litt lengde på løpeturen.

Merkingen av stiene er en egen historie. Det er fargekoder knyttet opp mot hvor stiene ender og det blir(for meg som er en svært enkel sjel) svært krevende å forholde seg til. Supplert med særdeles lite omfang av merker så blir kartet og orienteringsferdighetene helt avgjørende for å komme trygt frem.
I tillegg er "stien" delvis sti, veg og rent terreng, men det hele er jo bare flott-en ekstra utfordring er alltid velkommen. Til toppen går det da også bare en vei..oppover
Oppover
Fjellet, Drachenfels(for det er fjell) er rester av et gammelt toppdekke av sandstein som ble dannet for flere hundre millioner år siden. Det er ikke så mye som er igjen, men nok til at det blir spennende og interessant. Fra mine utkikkspunkter på toppen var det ca 20 meter fjell som "stakk opp" av løsmassene, men det er sikkert mer under. Det er en del vegetasjon(skog) rundt toppen så utsynet er kun sikret på to steder-som til gjengjeld byr på sublimt utsyn mot vest og sør.
Toppdelen er knapt synbar fra stien nedenunder
Det er en voksen stigning oppover med få flater-det går mer eller mindre rett opp, men underlaget er stort sett veldig bra.
Stort sett løpes det under tett skog, men oppe på toppen kommer først det sublime utsynet mot vest.
Det er ikke ofte jeg blir målløs, men med en slik utsikt så er det bare å sette seg ned og nyte den i ro og fred(før bølingen jeg passerte på veg oppover ankommer). Toppene vi ser i det fjerne har sannsynligvis samme dannelsesårsak som Drachenfels.
Hele Pfalzer Wald-som befinner seg innenfor yttergrensene Rhinen i øst, Frankrike i sør og en linje noe nord for Kaiserslautern- er vernet som naturpark og veldig tilrettelagt med stier, parkeringsplasser m.m. Jeg løper videre i sørlig retning på toppunktet under tett vegetasjon.

Romerne hadde også en liten festning på toppen med etablering for ca 800 år siden, men der er vistnok bare tuftene såvidt igjen. Det er korte avstander på toppen og jeg er snart fremme ved det sydlige utsynspunktet. Det er nesten like flott utsyn her som på det vestlige.
Erosjonen har også skapt morsomme steinformasjoner.
Stein på vippen ved sydlige punktet
Det er stupbratt på begge utsynspunktene og fritt fall iallefall 20 m ned til bakken under. Her har erosjonen etablert 2 store huler som man i riktig gamle dager mente var oppholdsstedet til Dragen. Her kunne Dragen ha full oversikt over omgivelsene og trekke seg tilbake i ro og fred til hulen sin.

Dragen

Drachenfels - Drachenhöhle
Dragehulen

 Heldigvis treffer jeg ingen drager i dag(kanskje han var fornøyd med å spise opp alle de andre?).
Jeg kommer meg derfor levende ned fra Drachenfels på gode stier som er utydelig merket.
Nedover
Det er svært fristende å "trøkke på" nedover, men jeg er gammel og klok(?), tar hensyn til kneet mitt og løper rolig nedover. Det går svært så bra og jeg kjenner minimalt til plagene i mitt venstre kne som var svært tilstede under nedoverløpingen fra Wolfgarten til Urftalsee i Eifel-fjellene for 3 dager siden.
En pause har nok gjort godt og nå blir det et opphold på 2 dager før jeg finner frem løpeskoene igjen  tirsdag på Rennsteig med utgangspunkt fra Eisenach.
Løpeturen til Drachenfels i Pfalzer Wald ga absolutt mersmak. Det er imidlertid et krevende terreng høydemessig med mye opp- og nedstigninger. I tillegg er det tidvis krevende å orientere seg under tett skog med grunnlag i begrenset, merkede stier, men alt har sin sjarm.
Fornøyd løper på det vestlige utsynspunktet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar