Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

onsdag 13. juli 2016

Feriemodus III: Trier, Tyskland

Biskopens palass i Trier
Vel fremme i Trier etter 680 km bak rattet i 7t brutto. Selv om det går greit å kjøre på svært flotte veier blir jeg likevel sliten etter en hel dag med kjøring. Da passer det utmerket med 3t spasertur i Trier på sen ettermiddag/tidlig kveld.
Det er første gang jeg har kjørt i Tyskland og jeg er dypt imponert over hvor godt oppbygget infrastrukturen rundt autobahn'en er. Med jevne mellomrom er det steder å stoppe på både for lette- og tunge kjøretøy. Stedene er etablert med sikte på at det skal være plass og rom for begge kjøretøygrupper. På de samme stedene er det også toalett-noe som egentlig er helt grunnleggende, men vi klarer ikke å få til dette i Norge-ingen av delene, hverken toalett eller steder å stoppe på.
Romerne stoppet iallefall i Trier noe før Kristus ble født og etablerte byen som ble hovestaden idet vest-romerske riket. Trier er i dag full av etterlatenskaper fra romerne.
T.o.m et gammelt amfiteater som ble brukt til bl.a. kamper mellom mennesker og dyr står igjen etter romerne. I dagens moderne tidsalder er det imidlertid innført åpningstider og jeg ble stående å klore på en låst port. På sommeren stenger man selvsagt kl 16. Det må man jo når det er lenge lyst om kvelden. Mellom inngjerdingen fikk jeg iallefall et lite glimt av byggverket.
..det som var igjen av det. Etter at romerne forlot stedet ble deler av konstruksjonene brukt som alminnelig byggemateriale i andre bygninger-en skjebne også Colosseum i Roma var utsatt for.
Vel, romerne bragte også med seg vinen til Trier og Mosel og den ferdigheten ble igjen og i området produseres noen av verdens fineste Rieslinger-mer om det en annen dag.
Parken i forlengelsen av palasset til Biskopen må også nevnes-det var et flott anlegg.
Forøvrig hadde også Karl Marx sin vugge her i byen, men det er vel kanskje bare våre venner fra Kina som oppsøker stedet hvor Marx ble født i dag?
Spaserturen i byen ga meg også anledning til å gjøre innkjøp av kartverk til morgendagens løpetur i Eifel-fjellene, noe jeg gleder meg voldsomt til. Turen går direkte til nasjonalparken og jeg bruker dagen på å løpe rundt i området for å bli kjent med naturen. Eifel-fjellene er dannet gjennom vulkansk aktivitet med siste utbrudd for ca 10.000 år siden. Hele området heves fortsatt med 1-2 mm hvert år som følge av at det befinner seg på toppen av en søylestrøm fra mantelen-fasinerende.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar