Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

onsdag 20. juli 2016

Feriemodus VI -Gjensyn med Thuringer Wald

Utsyn fra Groser Drachenstein mot Thuringer Wald
Etter 2 dager i Bad Durkeim helt sør i Rheinlad Pfalz..nesten i Frankrike..var det på tide å komme seg nordøstover igjen til Eisenach-som er nesten så midt i Tyskland det er mulig å komme. Bakgrunnen for at jeg ville akkurat hit er at her ligger Thuringer Wald-dette flotte skogområdet som strekker seg lnagt nedover i hjertet av Tyskland
Der Thüringer Wald und seine unmittelbare Umgebung; die halbinselartigen Südost-Ausläufer ins Schiefergebirge Masserberger und Crocker Scholle sind ebenfalls aufgehellt.
Skogen er ca 170 km lang og ca 35 km bred. Gjennom hele dette flotte skogområdet som ligger på en langsgående åsrygg med fjellpartier går det en vandreveg(Rennsteig) som er en av de mest benyttede i hele Tyskland.
 Karte des Wanderweges
Rennsteig strekker seg fra Hörscheli nordvest til Blankenstein i sørvest. En svært vanlig måte å del opp hele vandringen på er i 6 deler:

  • Hörschel – Großer Inselsberg (32,8 km)
  • Großer Inselsberg – Oberhof (30,8 km)
  • Oberhof – Kahlert (27,0 km)
  • Kahlert – Limbach (19,7 km)
  • Limbach – Steinbach am Wald (30,0 km)
  • Steinbach am Wald – Blankenstein (28,0 km)

Hvert år arrangeres det også et eget løp..Rennsteiglauf..som går over deler av strekningen. Start er i sentrum av Eisenach og målgang i Schmiedefeld etter knappe 73 km.

Min kontakt med skogen og Rennsteig fra tidligere var ifm Thuringen ultra i 2010 som hadde en løypa som hadde kontakt med Rennsteig på enkelte deler. Les mer om løpet, som var en stor opplevelse, her: Thuringen Ultra 2010
Denne gangen var jeg ute etter en smakebit av den nordvestlige delen av Rennsteig som ligger i umiddelbar nærhet av Eisenach. Med overnatting på Berghotel, rett i skogkanten og med skogsstier til Rennsteig var utgangspunktet det beste. Etter ca 6 km fra hotellet kom jeg inn på Rennsteig ved Hohe Sonne(som ligger rett syd for Eisenach og 14,3 km fra startpunktet til Rennsteig..Hörschel).
Jeg fulgte da Rennsteig fra Hohe Sonne til Ruhlaer Hauschen..en distanse på knappe 7km, og deretter med retur tilbake igjen samme veg.
Burschenschaftsdenkmal ved startpunktet
Etter en kjøretur på 300 km fra Bad Durkheim og litt "kaving" for å få tak i noen kart lokalt, var jeg mer enn klar for å komme meg ut i skogen. Dagen var svært varm så det var bare en fordel med en start på sen ettermiddag. I tillegg var skogen en god beskytter mot solen, men varmt ble det uansett. Jeg løp med noenlunde jevn stigning til vendepunktet og tilsvarende nedover tilbake igjen. Total distanse på 24 km på 3t 12 min med ca 550 høydemeter. Splitter: 1t 54m ut og 1t 18m tilbake igjen.
En kraftig negativ splitt som nok tildels skyldes en del fotopauser ut, samt orientering og høydemetre.
Stien innledningsvis er bare lekker.
Jeg kommer relativt fort inn i en fin rytme og det går jevnt og greit fremover i den svale skogen.
Underveis er også stidelene merket langt bedre enn i Pfalzer Wald.
Det benyttes også fargekoder på kartet, men her er merkingen underveis langt bedre enn i Pfalzer Wald. Etter litt bortover til Mosbacher Linder begynner det å gå jevnt oppover mot først, skikkelige høydepunkt-Groser Drachenstein-som skal være et skikkelig utsynspunkt i den ellers tette skogen.
En mindre sti tar av fra "hovedstien" og gjør en ekstra runde ut til Groser Drachenstein. Det er den beste "ekstrarunden" jeg har tatt på lenge. Makan til utsyn må jeg til Drachenfels i Pfalzer Wald for å finne.
Langt borte i horisonten kan jeg se Groser Inselberg som jeg løp rundt for 6 år siden ifm Thuringen Ultra.
Jeg løper videre mot Hohe Sonne og er snart inne på "hovedstien". Ikke lenger etter det får jeg et flott utsyn mellom trærne mot Burg Wartburg-som er beliggende like ved Eisenach.

Wartburg slott

Slottet er snart 1.000 år gammelt og blitt besøkt av bl.a Martin Luther som oversatte det nye testamentet til tysk her ila periode på 11 uker. Mitt opphold i Eisenach ble for kort til å omfatte også et besøk her, men det står definitivt på listen neste gang jeg kommer hit.
Ikke lenge etter er jeg fremme ved Hohe Sonne-som er et sted hvor Rennsteig krysser en veg med kjøreatkomst. Her er også parkering og mange setter bilen her og løper/sykler/vandrer på Rennsteig.
Mulighetene videre er mange-noe som stidelet bærer tydelig bud om..
Rennsteig, på partiet jeg løper på, er en relativt tydelig kjerreveg/smal grusveg til tider-svært tydelig og ikke til å ta feil av.
Alle stideler er godt merket og har i tillegg navn tydelig angitt som stemmer overrens med kartet. Det er bare å senke skuldrene :-)
Vann er det imidlertid sparsomt med all den tid Rennsteig er lagt til høydebrekket langs hele åsen som utgjør Thuringer Wald, men jeg fant iallefall to muligheter underveis-som atpåtil var tilrettelagte.
Det renner ikke mye akkurat nå, men jeg får greit fylt opp mine flasker og kroppen med etterlengtet væske. Det stiger egentlig jevnt på oppover...


Fra Hohe Sonne til Ruhlaer Hauschen skal jeg opp 200 meter over en avstand på knappe 7 km.
Det er ikke mye, men det merkes i beina etterhvert i varmen. Jeg koser meg likevel som en unge på vei innover i skogen. Snart er jeg fremme ved neste veikryssing ved Ascherbruck.
Etter veien stiger det godt på videre, men jeg kommer inn i en grei rytme og "spiser" lengdemeter og høydemeter. Snart er jeg fremme ved vendepunktet-Ruhlaer Hauschen.
Rennsteig har da lagt på seg ca 21 km og jeg har løpt knappe 7 av disse fra Hohe Sonne. Jeg skulle gjerne ha løpt videre, men etter knappe 2t ut må jeg vende snuten tilbake igjen til hotellet for å rekke kveldens middag. Ca 7 km lenger ut på Rennsteig kom jeg løpende ut på Rennsteig ifm Thuringen Ultra i 2010-jeg må løpe den "runden" på 100 km i skogen minst 1 gang til-kanskje allerede neste år?
Returen går langt fortere..jeg kjenner veien, nesten alle bildene er tatt og det går nedover.
Nesten litt overrasket hvor kjapt det går tilbake, men svært fornøyd med en super løpetur i Thuringer Wald.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar