Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 19. mai 2013

Forberedelse til XREID


UltraBirken 2010, Rena-Lillehammer

Gode minner.. Løpeturen fra Rena til Lillehammer i 2010. Det eneste året det var skikkelig løype.
Selv om jeg hadde en tung følelse i kroppen løpsdagen leverte jeg en god prestasjon.
I år ligger det en enda større utfordring og venter: XREID
150 km over Hardangevidda fra Dyranut til Gaustadtoppen.
Det høres voldsomt ut, men det er lite krevende underlag og flere mil av løpet er på veg.
Likevel må jeg ha mye mengde for å ha nok km i kroppen før jeg starter 13.7.13-kl 1200 fra Dyranut om 55 dager. Innen da skal jeg ha løpt 600 km i terrenget, fordelt på 8 uker, 54 dager, 37 økter.
Jeg har lagt inn 3 monsterøkter( > 80 km). Den ene er 1.6 og går på Jotunheimstien fra Lygna til Kjelsås Jotunheimstien
Nr 2 er  22.6 og går i langløypa til NUC (82 km). NUC-Lang løype
I tillegg skal jeg gjennomføre et testløp 15.6.13-Lysefjorden Inn, 60 km fjelløp. Lysefjorden Inn
Treningsprogrammet ser slik ut:

Uke              Mengde
21                     80
22                    110
23                     50
24                     90
25                    110
26                     80
27                     40
28                     30
Totalt:           ca 600 km  

Målsettingen i XREID er å fullføre ila tidsintervallet 24-30t. Initielt tenker jeg at nøkkelen til et godt resultat er å være på Mårbu før mørket faller på. Stien mellom Mårbu og Kalhovd bør være overkommelig i mørke. Fra Kalhovd til Rukjan er det knappe 4 mil på veg. Etter det er det viljestyrken som får meg opp til Gaustadtoppen.
Vel, kartene må gjennomgås detaljert før en endelig strategi legges






4 kommentarer:

  1. Hei Jannice
    Jeg har aldri gått i Jotunheimen - og hadde foreløpig ikke studert kartet for XREID (har fokus på VUC, UB og Marka24 nå). Ble likevel nysjerrig når jeg så hva du skrev - og jeg ser jo nå at det er mye mer overkommelig enn hva jeg først trodde, i alle fall fram til Krossobanen. Slyngveien ned til Rjukan kan bli vond, og hvordan vi skal komme oss derfra til toppen av Gaustatoppen er noe jeg ikke kommer til å tenke så mye på.

    Treningsmessig fram mot XREID blir det mye likt, bortsett fra at mine tre lengste langturer blir konkurranser (ultraløp) i joggefart.

    Lykke til med treningsarbeidet!

    SvarSlett
  2. Hardangervidda er flat, Olav. De største utfordringene tenker jeg blir lengden, mørket og avslutningen med partiet ned til Rjukan og opp til Gaustadtoppen. Det blir avgjørende å tenke helt frem ift å få et godt resultat. Lykke til selv med forberedelsene

    SvarSlett
  3. For eit fantastisk mål du har satt deg!
    Eg likar jo at det blir fleire ultraløp i Telemark eller som blir avslutta er.
    Ein vakker dag, når eg får tid i triatlontreningsplanen min, vil eg også løpe eit ultraløp (i terrenget) det trur eg hadde eg likt!

    Jøss korleis restituerar du deg etter slike monsterøkter på >80km?
    Ein ting er jo å løpe desse, det er litt av ei bragd, men tenker på dagane etterpå.

    Noko spesielt du gjer?

    Ha riktig god trening og treningsplanlegging!

    SvarSlett
  4. Hei Imke,

    Det er bare å melde seg på et ultraløp dersom du har et greit treningsgrunnlag. Mye mengde på lav intensitet er nøkkelen. Restitusjon etter lange økter er en kombinasjon av flere ting-bl.a. gjennomtenkt næringsinntak og korte økter på svært lav intensitet en periode etterpå.
    Lykke til med egen trening og konkurranser

    SvarSlett