Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

onsdag 24. april 2013

Gjensyn med Turtermarka

Utsyn fra Turtermarka mot Maridalsvannet
Jeg har ikke løpt her siden i fjor-senhøst. Det føles som en evighet siden. Godt å komme tilbake igjen. Bakkene opp blåstien mot Fagervann er mer enn bratte, men løpeformen min er også på vei oppover.
Bilen forlates ved bommen på Hønefoten.

Bommen på Hønefoten
Det ligger fortsatt noe snø før bakkene tar til, men det er tidvis større, bare partier.

Bunnen av monsterbakken
Det er så bratt innledningsvis at det gjør godt. Steglengden kortes inn, tiden tas til hjelp og jeg kommer meg oppover. En kort gåpause innimellom må til for å få ned pulsen litt, men det går bedre enn på lenge. Hester er sikkert ålreite dyr, men hvorfor må de gjøre fra seg hver 5 meter?

På tide med nytt kosthold?
Det blir mer snø etterhvert som jeg vinner høydemetre og skogen åpner seg også opp litt idet furua får mer innpass. Snart er jeg på toppunktet der den umerkede stien tilbake igjen til Hønefoten begynner.

Stien videre mot Fagervann
Jeg trekker pusten og slipper meg løs nedover på den umerkede stien. Det er en blanding av is, tidvis hard snø og tidvis råtten snø. Tempoet må ned litt. Det er stille i skogen.
Snart er jeg nede på myra.

Myrkryssing over treklopper
Jeg dukker inn i skogen på andre siden. Det er relativt greit å løpe akkurat her. Kveldssolen skjærer inn i skogen og skaper en vakker stemning. Den store lysmesteren slutter aldri å glede meg.

Vakker kveldssol
Litt opp og så skal jeg bratt nedover en stund. Underlaget er svært krevende, med hard snø og is. Jeg vil gjerne komme levende ned og senker tempoet litt.

Krevende underlag
Jeg er snart nede på furumoene, snømengden blir mindre og det er godt å løpe igjen.

Blir det bedre enn dette?
Elvekrysningen i bunnen av bakken går også bra til tross for mye smeltevann.

Smeltevann

Avslutningen mot Hønefoten er krevende med kryssing av 2 strie bekker, men det går greit all den tid jeg vet hvor det lønner seg å krysse. Det føles godt å være tilbake igjen i denne delen av Maridalen.
270 høydemeter fordelt på 4,5 km er heller ikke å forakte.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar