Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 21. april 2013

Vårtur til Grefsenkollen

Utsyn fra Grefsenkollen
Det har vært en stund siden sist jeg løp opp til Grefsenkollen. Turen opp er finlangs veien, men i dag fikk jeg lyst til å utforske en ny trase-opp blåstien fra Årvoll.
Det er behagelig å løpe når jeg tar meg frem og og svakt oppover langs Sinsenvn. Løpeformen er relativ råtten, men det går da fremover. En pust i bakken på broen over Rv 4 er det også tid til.
Snart er jeg på vei langs idylliske grusstier som går igjennom boligområdene. En bratt bakke opp og så er skiltet der som peker ut retningen inn i skogen.

Stidele til Grefsenkollen
Jeg tar meg begeistret videre oppover. Etter kort tid dukker jeg inn i skogen og det går stupbratt oppover. Det er lite snø igjen i den sørvendte skråningen innledningsvis.

På vei mot Grefsenkollen
Underlaget blir snart mer fuktig og etter en stund møter jeg restene av vinteren i all sin velde i alpinbakken som ligger mer østvendt.

Rester etter vinteren
Blåstien blir borte for meg en stund, men jeg orienterer meg litt vestover igjen og finner en grussti som tar meg videre oppover til parkeringsplassen nedenfor Grefsenkollen.
Kort etter er jeg på toppunktet og deler det som kanskje er det vakreste utsynet over Oslo med noen syklister som har tatt seg opp dit ved egen kraft og ved motorkraft. Noen minutter for å nyte utsynet er rikelig belønning for å overvinne drøyt 300 hundremetre fordelt på knappe 5km.

Oslo fra Grefsenkollen
Turen ned langs veien går greit og det er flotte utsyn mot Maridalen på vei nedover.
Muselunden passeres og jeg er snart tilbake på Løren igjen.
En flott trase opp Grefsenkollen som må benyttes også siden.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar