Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

tirsdag 23. april 2013

Vår

Vårstemning ved bredden på Øyungen
Sol, 2-siffrede plussgrader og snø som smelter i rekordtempo. Nordmarka er i ferd med å riste vinteren av seg og gi rom for sommeren. I store partier biter snøen seg likevel godt fast enda omfanget er kraftig redusert. Jeg er i vårstemning selv i bakkene oppfra Skar leir. Det er godt å være ute i skogen igjen. Skråningen er mer østvendt og snøen er fortsatt påtagelig tilstede.

På vei opp fra Skar leir
Det var lettere for 3 uker siden med skareføre. Nå er det råtten snø, men jeg nyter likevel stunden mens jeg tar meg oppover. Snart får jeg det gode utsynet mot Maridalsalpene på andre siden av dalen.

Maridalsalpene
Det bærer videre oppover og jeg står snart ved stidelet midt mellom Øyungen og Fagervann.


En kort, teknisk stopp og så fortsetter jeg videre ned mot Øyungen. Snøen er råtten, men fortsatt dyp tidvis og tempoet må ned litt. Det er mye snø her fortsatt, men fortsetter det gode været vil mye være borte om 1-2 uker.

På vei ned mot Øyungen
Vel nede ved stidelet fortsetter jeg mot Gåslungen for å sjekke forholdene langs Øyungen.
Det er magisk langs bredden.

Øyungen i vårstemning
Det er definitivt slutt på vintersesongen. Rart å tenke på at det bare er 2 mnd siden jeg suste utover vannet i måneskinnet. Nå er det barmark som teller. Snøen er dyp og råtten langs bredden.

Rotvelte i vårskrud
Jeg nyter stemningen langs bredden. Det er godt å være til. Det er ennå litt tid før det er duket for en runde rundt vannet-kanskje om 1 uke? Jeg prøver det.
Øyungdammen gir slipp på store mengder med smeltevann.

Øyungdammen

Vår, vår, vår, vår, vår...................
Jeg tar turen tilbake til Skar leir langs østre veg. Den er bar og mer eller mindre snøfri.







Jeg er snart tilbake ved bilen på Skar leir. Min løpetur har vært fin nok en gang.


2 kommentarer:

  1. Jaa, endeleg er det vår, og snøen smeltar, det er berre så deileg.
    Det tek nok litt tid før all snøen er smelta bort i skogen, og råtten snø er jo frykteleg glatt å springe på, det opplever eg her i alle fall.
    Men men, snart er også denne snøen borte, og det er godt å kjenne (og høyre) skogen og grus under løpeskoene igjen.
    Nyt våren,
    den såg i alle fall herleg ut på bildene, med blå himmel og solskinn!

    SvarSlett