Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

torsdag 11. april 2013

Maridalen light

Maridalsalpene
Vinteren er seiglivet i år. 11 april og snøfillene fyker rundt ørene på meg når jeg setter fart fra Maridalen kirke i kveld. Jobb, jobb og atter jobb gjør at det er 4 dager siden sist løpetur. Likevel det er godt å strekke ut opp den lille bakken og gløtte bort på Nes gård før jeg slipper litt løs ned bakken forbi de majestetiske eiketrærne. Jeg har foran meg en liten runde på en knapp mil fra startpunktet og mot klokka på Sandermosen vei, forbi Mobekken og ut Maridalsveien igjen.
Jeg passerer 4 hester som heldigvis skal i motsatt retning. Sander Gård passeres og jeg tar fatt på de seige stigningene mot Sandermosen.

Mot Sandermosen
 En lang vinter og for lite trening har gitt en litt for tung kropp og den er tung å dra på oppover-jeg må gjøre noe med det. Heldigvis retter det seg ganske fort når løpemengdene øker i barmarkssesongen. Mye løping med lav intensitet får kroppsvekten min ned relativt hurtig.
Sandermosen er snart der og jeg kan ikke motstå fristelsen og skjærer ut i terrenget på blåstien mot Mobekken. Snøen er fast i sporet og hardere enn for noen dager siden. Det stiger først på litt før det bekker nedover i en flott løype-jeg må ta denne senere når snøen er bort. Denne stien er helt ny for meg.

Blåstien mot Mobekken
Forholdene er krevende og jeg må reduserer farten for å komme frem. Det er flott terreng med mye furuskog som jeg liker så godt. Snart står jeg ved veien igjen i krysset til Movatn. Her følger blåstien veien en kort bit til Mobekken. Min ferd går videre på Sandermosveien frem til Maridalsveien.
Jeg unner meg en god titt mot Maridalsalpene som tar seg flott ut i det fjerne.
Maridalsveien følges resten av løpeturen og farten kan settes opp igjen. I svingene oppover før Hauger gård treffer jeg en gruppe syklister i en sving. De er lynraske i reaksjonen og gir bakenforliggende syklist beskjed med en innøvd håndbevegelse at denne må legge seg litt ut-Imponerende disiplin. Vegen flater ut igjen før det stiger litt på forbi velhuset. Snart er jeg ved Maridalen kirke igjen og kan se tilbake på en flott løpetur.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar