Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

lørdag 9. juli 2011

Gjensyn med Mellomkollen

Nedstigning langs Dølabråtbekken etter Mellomkollen
Endelig var det duket igjen for en løpetur i skogen. Jeg får trent alfor lite om dagen, men denne uken har vært god. En tur på mandag-fra Hammeren til Skjærsjødammen og tilbake igjen-, Austråttrunden på Sandnes og, nå i dag, gjensynet med Mellomkollen.
Bilen parkerte jeg på Movatn og løp opp grusveien til Tømte Gård. Deretter var det inn til Mellomkollen og ned via Dølabråtbekken til Movatn igjen-flott tur!
Movatn er igjen et utmerket utgangspunkt for en løpetur i skogen. Jeg sparker utålmodig i grusen mens GPS-klokka finner ut hvor jeg er i dag. Etter en stund er jeg lokalisert og løpeturen kan begynne. Movatn er beliggende på 284 moh og jeg skal først opp til Tømte Gård, ca 455 moh. En stigning på 169 m fordelt på  5,4 km-drøye 3 %. Ikke mye stigning, men det er en lang bakke. Det ble noen turer i samme løypa i vinter på ski. Jeg er overbevist om at styrken jeg bygget opp der har medført til at bakken forseres i større fart med løpesko enn ski. Et tempo på 6 er jeg fornøyd med. Det er viktig å få til et jevnt tempo som er energiøkonomisk. Det evner jeg å få til mer og mer. Det er lite folk ute i dag-kun noen syklister som passerer meg på nedover til Movatn. Etter en drøy halvtime er jeg ved Tømte Gård.
Tømte Gård
Ved Tømte Gård er det slutt på grusen. Nå bærer det ut i terrenget og det går oppover. Jeg skal opp til Mellomkollen-beliggende knappe 100 m lenger oppe høydemessig. Det er bra forhold i terrenget. Bakken er betydelig mindre våt enn sist gang jeg var her. Det er godt å løpe. Skiltet ved stidele forteller meg at det er 1,5 km til Mellomkollen, men det er i drøyeste laget. Jeg logger rett i underkant av 1 km.
Terrenget er flott å løpe i og det er fin utsikt innover i Nordmarka.
Selve toppunktet er relativt anonymt, men utsiktspunktet noen hundre meter lenger syd gir meg valuta for pengene. Stedet er allerede besøkt av noen amerikanere som har forvillet seg opp hit. Forhåpentligvis får jeg stedet for meg selv ved en senere anledning. Utsikten er formidabel. Antall høydemetre fra Movatn er 254-distansen er 6,3 km. Jeg brukte 40 minutter til toppen i dag.
Utsiktspunktet syd for Mellomkollen
Jeg tar en kort pause for å nyte utsikten, men tar snart turen ned igjen gjennom Mellomkollen naturreservat, Dølabråtbekken og Sørbråtaskogen. Det er et unikt og flott terreng og jeg nyter det fullstendig alene. Det slår meg at det må være en krevende og fin økt å løpe motsatt vei. Det må jeg legge inn fra tid til annen. Det går bratt nedover. Jeg skal ned fra 536 moh til 264 moh fordelt på 2,4 km. Det er gjennomsnittlig drøye 11 % stigning. En del av kreftene må benyttes til å bremse, tidvis er underlaget steinete og våt, men naturopplevelsen er noe av det fineste jeg har opplevd i Nordmarka.
Mellomkollen Naturreservat
Etter en stund flater terrenget litt ut og åpner seg. En knapp km senere er jeg ved stidele til Mobekken parkeringsplass. Det er faktisk et kjempefint utgangspunkt for et bakkedrag til Mellomkollen. Jeg skal imidlertid tilbake til Movatn og får en liten stigning på en kjerreveg før stien flater ut og tar meg ut i terrenget igjen. Her skal jeg vinne tilbake litt av høyden igjen og det går oppover. Etter en stund aner jeg at bebyggelsen i kanten av Sørbråtaskogen nærmer seg og før jeg vet ordet av det står jeg ved veien til Movatn stasjon.

Starten på stien til Mellomkollen fra veien til Movatn
 Det er ikke over ennå og min ferd går ubønnhørlig oppover. Det er bare å legge inn krabbegiret og kose seg oppover bakken. Toppen passeres og jeg kan klemme armene og rompa inn og øke tempoet. Det ligger godt under 5 når jeg ankommer Movatn stasjon fortsatt med massevis av krefter igjen. Det er bra all den tid det kommer en lang tur i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar