Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

torsdag 14. juli 2011

Kveldstur langs Gamle Nordmarksveg

Kveldsstemning ved Skjærsjøen

Nordmarka er heldigvis stor så det er stadig nye steder å besøke. I kveld gikk turen til Hammeren og på sti fra kraftstasjonen til Kamphaug og videre bort til toppen av Skjærsjøbakken. Nordmarksveien til Skjærsjødammen og Ankervegen til Sognsvann. En flott tur i en kveldsstille skog.
Stien mot Kamphaug
Etter en kort busstur fra Nydalen gikk turen inn til skogkanten og starten på stien. Stien steg umiddelbart på, men hadde lange flate partier innledningsvis. Etterhvert gikk det jevnt oppover med enkelte ekstra bratte moter. Overskuddet var helt fraværende og kroppen var tung, men jeg jobbet meg stendig oppover. På et tidspunkt måtte jeg ta litt telling-kroppen føltes alldeles tom. Merkelig følelse etter bare noen km med motbakke.
Stien var imidlertid fin og den var i store deler kombinert med skiløype-rene traktorvegen tidvis gjennom terrenget. Skogen er flott idet jeg beveger meg fremover og etter ca 4 km er jeg ved Kamphaug. Stedet er overgrodd nå og lite minner om fordums tider. Ferden går videre gjennom  skogen mot stedet der Gamle Nordmarksveg krysser Nordmarksvegen. Terrenget er flott. En blanding av tett skog med lange partier med litt åpnere skogsfelter hvor også furua får litt spillerom. Jeg skiller lag med skiløypa etter en knapp km og fortsetter i nordvestlig retning. Det er lettere å løpe-noe av kreftene er vendt tilbake og sikkert spiller også de flotte omgivelsene inn. Kort etter er jeg ved Nordmarksvegen. En liten pust i bakken før jeg setter utfor mot Skjærsjødammen. Den harde grusen og jevne overflaten gir muligheter for langt høyere tempo og jeg legger meg snart til rette under 5 uten at det koster noe særlig. Den lange strekningen langs Skjærsjøen er derfor raskt unnagjort og jeg kan nyte de flotte utsikten over Skjærsjøen.
Skjærsjøen
Turen videre går i terrenget ned til veien rett før Nordsæter og deretter langs Ankerveien til Sognsvann. Ankerveien har noen opp- og nedbakker som kan være litt krevende noen ganger-spesielt etter en lang tur i forkant. I dag går de som en lek og jeg er snart fremme ved kiosken på Sognsvann og kan se tilbake på en flott tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar