Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

torsdag 2. juni 2011

Gjennom skogen fra Movatn

Mot Snippen
Sommer i luften og d et er godt etter noen kalde og delvis våte dager. Da kribler det i beina og etter en dags stillesittende arbeide er det ekstra godt å røre seg. Langturen sist lørdag sitter litt i kroppen, men det at jeg er litt sliten skyldes mer mye jobbing dette året. Det er viktigere enn noensinne med tilstrekkelig søvn, et sunt kosthold og nok, fysisk trening. Det siste har blitt redusert i omfang grunnet omfattende reiseaktivitet. Jeg må finne løsninger som sikrer et tilfredstillende aktivitetsnivå. Vel, nok om det.
Tunnelen rett før Snippen
Maridalsvannet
Kvelden i dag var ekstra fin til tross for litt hard vind-jeg merket lite til vinden inne i skogen. Hele løypa fra Movatn til Kjelsås er velsignet stille og lite beferdet. Omveien mot Sinober fra veidele rett før Snippen gjør det enda roligere. Etter litt klatring er jeg oppe såvidt over 300 m.o.h. og kan løpe "nedover" igjen. Det er bare å sette foten foran den andre så beveger jeg meg fremover. Deretter bærer videre sør gjennom skogen. Kroppen føles tung og det er ingen lett affære å få den til å bevege seg fremover. Det jeg behøver fremover treningsmessig er mye rolig mengdetrening. Jeg trenger 2-3 mnd med basis trening før jeg kan tenke på å bygge spesifikk utholdenhet. Noe løp som skal resultere i et bra resultat er jeg ikke klar for før om 4-5 mnd. Dvs i slutten av september. Jeg er usikker på om jeg løper i Tyskland om 1 mnd. Det betinger at jeg får trent mye mengde i hele juni. Jeg er ikke helt alene denne fine sommerkvelden det er et utvalg av syklister og en og annen løper som er på vei innover i marka. En gikk av toget sammen med meg med sekk og fiskestang og tok seg innover i marka på sykkel. Jeg er sikker på det blir en fin kveld eller helg i Nordmarka. Jeg ankommer Kjelsås etterhvert og beveger meg ut på asfalten. Det er ca 5 km på asfalt før jeg er hjemme igjen. Jeg er skeptisk ift den harde belastningen som asfalten representerer, men jeg merker ikke noe tilløp til vondter noe sted-iallefall ikke i dag. Det gjenstår å se om det er slik også i morgen.


4 kommentarer:

  1. Det blir en heftig trasé til NUC. Første gang jeg så ruta stipulerte jeg at jeg selv ville bruke 34 timer med på den enn på KR, dvs 13-14 timer.
    Jeg ser du har satt opp start 06 og seneste målgang 22. Det betyr vel at det trengs lykt både ved start (for alle) og målgang (for mange?). Har du vurdert å starte enda tidligere, og legge makstiden til beregnet solnedgang? Det er betydelig greieren å takle mørket når man er uthvilt enn senere (da risken for feilnavigering er svært stor siden).

    Uansett drømmer jeg om å kunne delta i dette løpet... men jeg er jo vant med nattorientering :-)

    SvarSlett
  2. Ikke 34 timer med, men 3-4 timer mer, skulle det stått.

    SvarSlett
  3. Løypa blir svært krevende Olav. Jeg er rimelig sikker på at den bikker over 80 km og godt over 2.000 høydemeter. Nå gjenstår det bare å logge 1-15 km av løypa-mellom Kamphaug og Sinober. Takk for innspill med tidligere start, Olav. Jeg skal tenke på det. Veldig hyggelig dersom du får til å delta i løpet. Forhåpentligvis blir det 10-20 deltakere.

    SvarSlett