Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

tirsdag 12. februar 2013

Gjensyn med Trondheim




De tre første dagene av inneværende uke har jeg hatt gleden av å tilbringe i Trondheim. Det er alltid en opplevelse å komme tilbake hit. Det vekker kjære minner om studietiden som ble avsluttet for 20 år siden-da hadde jeg tilbragt 5,5 år i byen.
Anledningen er videreutdanning så slik sett er ringen sluttet. Grunnutdanning og påfyll på samme sted. Intet er bedre etter en lang dag inne enn å snøre skoene og løpe ut i den flotte byen.
Jeg bor i Midtbyen så i går gikk løpeturen opp over den gamle broen(på bildet) opp Jonsvannsveien til Omkjøringsvegen og ned igjen via Gløshaugen og Elgseter med retur til hotellet på Cicignions plass.


Den gamle hovedbygningen(på bildet) får meg alltid over i det nostalgiske hjørnet og det er alltid fint å legge løpeturen gjennom området.

I dag gikk turen langs bredden av Nidelva opp til Elgseter bro(bildet) og videre til Stavne bro.



Deretter bratt opp Breidablikkveien, kryssing av Byåsveien og frem til Sverresborg alle. Jevn og seig stigning hele veien i bitende kulde. Tungt etter en periode med basistrening, men du verden hvor godt det er. Belønningen er flott idet jeg dreier nordover og tar meg ned Sverresborg alle. Først passerer jeg folkemuseet som har fått en ny, fin hovedbygning-den var ikke her for 3 år siden.



Det er sikkert et flott anlegg og jeg har noe til gode å titte nærmere på. Jeg bodde 3 år på Byåsen og gikk ofte til fots fra sentrum. Den første kneika(det er den bratteste bakken jeg har stiftet bekjentskap med) er veien opp Steinberget. Den er voksen å løpe opp, men i dag går det nedover.
Jeg titter meg bakover noen ganger på min vei nedover. Det koster krefter å løpe opp her.
Snart er jeg nede ved Ila og tar meg frem gjennom sentrum via Kongens gate, Olav Trygvasons plass og frem til hotellet. En fin løpetur på en knapp mil over en 1t.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar