Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

tirsdag 15. mai 2012

Endelig Lillomarka på langs






I kveld gikk turen gjennom Lillomarka fra Movatn til Kjelsås via Granberget og Solemskogen. Bilen parkerte jeg på Kjelsås stasjon tok toget til Movatn og løp tilbake til Kjelsås gjennom skogen.
Kvelden var fin når jeg steg av toget. Jeg konstaterte med glede at jeg gikk av alene. Mens gps-klokka jobbet med å finne meg brukte jeg tiden til å tøye beina litt. Endelig var alt klart-hvorfor tar det så lang tid å finne meg? Litt skogsveg og deretter ut i terrenget og oppover mot Sinober. Jeg passerer Burås og er snart fremme ved Ormetjern-dette herlige stedet inne i skogen rett før Sinober.

Snart er jeg ved Sinober og tar en kort pust i bakken før løpeturen fortsetter videre mot Granberget-ca 5 km inne i skogen. Stien er lett å følge, men det er mange steder med krevende stideler og det er viktig å følge godt med på hvor man er og hvor ferden skal gå. Jeg er bevisst på begge deler.

Ferden går videre mot Granberget og gleder meg allerede til å se den flotte utsikten igjen-nesten et hlt år siden. Stien stiger snart litt på og jeg kan ane Nittedal nede til venstre og Maridalen nede til høyre. Snart er jeg på toppen og tar en liten avstikker fra stien og ut til utsiktspunktet.
Det er godt å være her igjen. Jeg tar en nytelsespause og lar fuglesangen få slippe til og nyter kveldsroen. En hakkespett er endatil i sving lenger nede i skogen.
Utsyn fra Granberget mot Maridalen

Utsyn fra Granberget mot Oslo
Løpeturen går videre og det bærer nedover. Skogen blir tettere, men det er fortsatt luftig.
Det er godt å løpe. Jeg nærmer meg Solemskogen og finner restene etter merkingen fra fjorårets NUC.

Solemskogen passeres og de første menneskene påtreffes. Det bærer nedover mot Kjelsås. Tidligere var stien ned et idyllisk sted, men djevelen har vært her og voldtatt naturen. Skogsmaskinen har endevendt landskapet og det er trist å løpe gjennom det. Jeg kommer ikke her flere gangen. Vel, nederst i bakken finner jeg lysningen før skiløypa fortsetter på andre siden.

Snart er jeg ute på grusvegen den siste km før Kjelsås og er kort tid etter fremme ved bilen etter en flott tur gjennom skogen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar