Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

torsdag 17. mai 2012

Kveldstur til Barlindåsen




Jeg burde egentlig ikke skrive noe om denne delen av Lillomarka. Den er likevel såpass utilgjengelig at flertallet holder seg borte. Da er muligheten fortsatt tilstede for at løpeturene over åsen kan foregå i ro og fred for andre. Likevel, det er ikke mange jeg treffer på i Lillomarka-et annet sympatisk trekk ved skogen. De sydlige delene av Nordmarka er langt mer trafikkert-for ikke å snakke om Hammeren og veien innover i Maridalen-nok om det. Det er plass til alle og til mer utilgjengelig dess mindre er trafikken og til mer trives jeg. En kort togtur fra Kjelsås bringer meg til startstedet på Movatn.
Movatn
Av en eller annen grunn finner gps-klokka meg kjapt i dag og jeg er snart på veg sørover igjen. Været er fint og det er velsignet stille. Snart er jeg ved Snippen og får med en underfundighet-tunnelen under jernbanenlinjen.
Tunnel under Gjøvikbanen ved Snippen
Stigningene begynner og snart tar jeg av grusvegen og ferden går ut i terrenget og bratt oppover mot toppen av Barlindåsen. Det er topp terreng å løpe i.
Barlindåsen
Jeg er snart oppe på åsryggen etter en god løpsopplevelse opp. Teknikken begynner å sitte bedre oppover og det er godt å registrere. Beina er heller ikke stive lenger, men jeg er fortsatt sliten av mye jobbing. Jeg lengter tilbake til 2010 da formen var langt bedre, men jeg må håndtere en annen virkelighet nå og det er den som gjelder. Det er viktig med jevnlig løping og ikke for lange opphold. Det gir god fomoppbygning og mentalt overskudd. På sørenden av åsryggen åpenbarer den praktfulle utsikten over Maridalen seg og den nyter jeg i fulle drag.
Maridalen fra Barlindåsen
Det bærer nedover til stidelet og her var det min mening å fortsette rett sørover, men jeg surrer det til og tar rett vestover mot Sandermosen-learning by doing. Etter en nedstigning i nesten kontinuerlig bekkefar står jeg ved grusvegen til Kjelsås.
Hmm, meningen var å komme ned til samme grusveg, men lenger sør. Nok om det. Det "indre" kompasset var ikke helt med i kveld. Jeg følger grusvegen mot Kjelsås og kan snart nyte en velfortjent slurk med vann i en velfylt bekk som er breddfull etter noen dagers regn.
Jeg velger meg den ytre løypa langs Maridalsvannet og belønnes med fin utsikt mot Maridalsalpene.
Maridalsalpene
De siste løpeturene mine har vekselvis vært øst og vest i Maridalen. Det er på tide med en ny tur innerst i Maridalen-i Maridalsalpene. Vel, jeg tar av fra grusvegen igjen  og løper ut i skogen et stykke før Kjelsås. Her er det åpenbart treningsområde for terrengsyklister. Det er svært oppkjørt i stien. Jeg legger min linje ut i skogbunnen. Snart er jeg opp på grusvegen igjen og en kort stund etter fremme ved bilen.
Flott løpetur på en fin kveld.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar