Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 9. oktober 2011

Postinnhenting-Nordmarka Ultra Challenge, Grand tour

Kollern, 688 mo.o.h

I dag var det duket for å hente inn resten av de utsatte postene-12 gjenstod fra Bislingflaka til Kamphaug.
Heldigvis fikk jeg hjelp av Oddvar ifm innsamlingen. Dagen startet på Grua kl 0800 og ble avsluttet på dørstokken hjemme kl 1830. Det ble en kald og i særdeleshet våt dag, men samtidig en kjempefin dag.
Naturen er flott selv om det regner. Ting tar bare litt mer tid og så gjelder det å kle seg skikkelig.
Oddvar tok turen inn til Pershusfjellet og Spålen. Selv tok  jeg innledningsvis Bislingflaka og Kollern.
Bislingflaka er et greit sted-Bislingen fjellstue er det ikke. Jeg får grøsninger bare jeg ser stedet-ramponert som der er minner det om Hotell Overlook.
Bislingen fjellstue-Hotell Overlook
Vel posten var fortsatt der-like spennende hver gang :-)
Bislingflaka, 692 mo.o.h
Vel, jeg var mer enn fornøyd med å komme meg bort fra Bislingen fjellstue og satte nedover igjen. Her og der kunne jeg se at foregående natt hadde vært på minussiden-isflekkene var høyst tilstedeværende.
Det var kjølig, men godt å sykle. Snart var jeg fremme i Kalvedalen og kunne ta fatt på oppstigningen til Kollern. Skogen var stille og fin å ta seg frem i. Etter drøye 2 km stod jeg på toppen igjen og kunne nyte en av Nordmarkas beste utsikter.
Utsyn fra Kollern mot Pershusfjellet
Jeg tok farvel med Kollern-kanskje siste gang dette året?-og var snart tilbake igjen i Kalvedalen. Turen rundt Gjerdingen frem til østsiden bragte meg til nye steder-jeg har aldri vært her tidligere. Matpausen ved østsiden av Gjerdingen var velfortjent og jeg hadde dessuten fått bivåene årets første snøfall. Riktignok bare noen fjoner, men dog snø.
Gjerdingen
Vel, matpausen ble kort-det var kaldt. Jeg tok fatt på de seige motbakkene før vannskillet til Katnosa og kunne snart suse utfor mot Katnosa. Snart var jeg fremme ved Katnosa dam og kunne glede meg over at posten fortsatt var der.
Katnosa dam
Tilbake igjen på veien var regnet kommet for alvor og det var bare å ta på seg alt jeg hadde av Gore Tex. Det holdt meg faktisk rimelig tørr hele resten av dagen og jeg kan love at det regnet jevnt og mye hele tiden etter Katnosa. Sandungen var neste og posten var også der.
Posten ved Sandungen
Posten på Kjerkeberget tok Oddvar seg av så neste stopp for meg var Kikuttoppen og Damtangen. Etter en lang og tung stigning i øsende regnvær og tåke måtte jeg returnere fra Kikuttoppen med uforrettet sak-posten var ikke der.
Kikuttoppen-her skulle posten stått!
Heldigvis endte det godt. Posten var blitt tatt vare på av en hyggelig mann som hadde funnet den henslengt nedenfor toppen og som tok kontakt på e-post i kveld.
Damtangen var neste og her fant jeg også posten. Ute var det fortsatt våtere enn vått og jeg fant det hyggelig å tilbringe litt tid på Kikuthytta mens jeg ventet litt på Oddvar. Han var imidlertid på Kjerkeberget så min tur gikk videre til Bjørnsjøhelvete og Kamphaug-Oddvar tok seg av posten på Kobberhaugene.
Jeg fant også disse postene i god behold og det var en sliten og kald arrangør som kunne kjøre inn sykkelen i garasjen hjemme ved 1830-tiden.
Undertegnede i et vått øyeblikk ved Katnosa-Herlig dag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar