Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

tirsdag 24. april 2012

Rundtur på Kamphaug med Jin

Jin i fint driv langs Fagervann
Det er tirsdag kveld og tid for nok en løpeøkt i terrenget. Denne gangen var jeg heldig å få selskap av Jin.
Jin er ultraløper som meg, men løper mer og lengre. Jin fullførte nettopp et løp i Tyskland på 230+ km på litt under 40t. Selv har jeg kun 2 halvmaraton i beltet så langt dette året, men det er tidlig ennå.
Vi hadde begge litt stive bein og tok det rolig på løpeturen som har et krevende underlag og mange høydemeter. Jeg har løpt mer i terrenget enn Jin, men det retter seg med litt trening.
Vi tok turen fra Hammeren og mot Kamphaug. Kvelden var perfekt med ca 10 +, stille, sol supplert med våryre fugler i skogen rundt oss.
Etter Kamphaug gikk turen i østlig retning mot Fagervann-dette vannet som med rette har fortjent sitt navn. Her traff vi på en selskapssjuk stokkand som aldeles ikke var skeptisk på to skapninger på 2 bein. Jeg satte meg ned på huk og krabaten nærmet seg umiddelbart. Det er sikkert en bykjær fugl som er vant til å bli matet og vant med mennesker.

Ellers var det godt å bare nyte stemningen ved bredden av dette vakre vannet et kort øyeblikk før turen fortsatte videre ned mot Hønefoten.
Undertegnede ved bredden av Fagervann
Vel, vi fortsatte videre langs bredden av Fagervann for å komme oss ned til Hønefoten. Solen skapte fantastiske lysstemninger i terrenget langs bredden.
Godt å være til når naturen byr på slike øyeblikk
Vi passerer Lybakk, tar oss opp den lille stigningen, over myrflatene på toppen og tar fatt på den lange nedstigningen til Hønefoten. Det er en vakker nedstigning og den er lang og er like krevende som å løpe oppover. Et stykke ned i bakken kan vi nyte utsynet over et kveldsstille Maridalsvann.

Kort etter er vi nede på Gamle Maridalsvei og har et lite stykke med asfalt å legge bak oss før vi er ved bilen og kan avslutte en flott løpetur i terrenget.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar