Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

lørdag 14. april 2012

Rundtur på Kamphaug

Fagervann, 416 moh
Sol, behagelig temperatur og vår i luften igjen. Innetrening er ut-jeg velger det som gir meg den ultimate treningsopplevelsen-løping i terrenget. Dagens løpetur startet fra Hammeren, først til Fagervann, mot Kamphaug og tilbake til Hammeren igjen.
Startstedet er behagelig lite benyttet av andre og jeg får terreng under føttene med en gang. Det blir ikke bedre enn det.
Startstedet
Jeg gledet meg også til å prøve ut nye løpesko- Inov-8 X Talon 212(bilde under). 
Skoene er svært lette-216 g (Str 42,5), sitter tett på foten og har solide knatter under som i tillegg er rillede. 
Innov-8 X Talon 212
Skoene gir minimalt med demping og lite støtte og krever god løpsteknikk for å få fullt utbytte av den tekniske kapasiteten i skoene. Løpsfølelsen er sublim, festet til underlaget er uovertruffent skoene sitter som støpt på føttene mine. Jeg har aldri hatt bedre terrengsko på beina. Det er imidlertid en spesialsko som ikke er særlig egnet til annet underlag.
Vel, jeg klatrer oppover stigningene mot Kamphaug. I dag er beina ikke stokk stive, men stive. Overskuddet er ikke der fortsatt. Jeg må jobbe tålmodig fremover og trene jevnt. Forhåpentligvis kommer det tilbake etterhvert. Jeg skal en tur til massøren på mandag og få noe av stivheten ut av beina.
Et par km oppe i bakkene tar jeg av til høyre og fortsetter oppover på en umerket sti/skiløype mot Fagervann. Dette er nytt terreng for meg og det er vakkert, men krevende.
Det er fortsatt vått i skogen, men det går greit fremover i krabbefart oppover. Etter 3km står jeg ved bredden av Fagervann. Det er fortsatt et tynt isdekke på vannet og skiløypa kan jeg ane der den fortsetter ut på vannet.
Fagervann, 416 moh, sydenden
 Løpeturen fortsetter langs østenden av vannet og jeg passerer snart Lyberg-et idyllisk sted.
Lyberg
 Jeg tar en kort pause på en varm gressbakke nedenfor hytta før ferden fortsetter langs vannkanten. En ivrig syklist kommer meg i møte før jeg står ved stidelet til Kamphaug og ned til Øyungen.
Ned til Øyngen
 Jeg skal imidlertid over til Kamphaug og stien går sør for Stutehaugen før det bærer ned til Kamphaug.
Det er greit å ta seg frem gjennom skogen, men det er fortsatt en del snø her oppe-vakkert terreng.
På vei til Kamphaug
 På vei ned til Kamphaug åpner terrenget seg og jeg kan nyte en praktfull utsikt sørover mot Oslofjorden.
Utsyn ved Sagåsen
 Snart er jeg fremme ved stidelet ved Kamphaug og her er alternativene mange ift veivalg videre.
Stidele ved Kamphaug
Jeg skal tilbake til Hammeren gjennom skogen og løper gjennom flott terreng nedover.
Etter ca 1,5 km er veien sperret av en solid samling med rotvelter.
Rotvelt etter vinterens spill av naturkrefter
 Jeg tar meg møysommelig rundt trærne og er snart tilbake på stien igjen. Det er godt å løpe nedover og jeg er snart fremme ved startstedet-vel tilfreds etter en flott løpetur.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar