Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 27. oktober 2013

På vei mot nye løpsopplevelser

Utsyn fra Grønliåsen
Løping er fabelaktig. Faktisk er det givende bare å snøre på seg skoene og løpe ut i skogen uten noen annen målsetting enn å tilbringe litt tid i terrenget. Innfallsvinklene er individuelle, men gleden over å løpe finnes vel hos alle. Jeg finner mest glede ved å løpe i naturen og gjerne langt-svært langt.
De lengste turene jeg har løpt har alle uten unntak vært de mest givende mentalt og fysisk.
Hormonkicket som kommer etter et ultralangt løp i terrenget kan ikke beskrives-det må oppleves. Følelsen er faktisk så sterk at den motiverer til gjentakelse-flere ganger. Forstå det den som kan.
Konkurranser er gode av et begrenset antall grunner. De gir suverent grunnlag til å styre treningsarbeidet og gir anledning til nye løpsopplevelser. Det er viktig å velge løp som gir glede. Ståk, styr og mye fjas trigger meg ikke. Mindre konkurranser i terrenget hvor løpsopplevelsen i naturen settes i sentrum gir meg glede.

Åssjøen
Løping i terrenget har også gitt meg andre positive effekter. For første gang på flere år er jeg skadefri. 2011 og 2012 var preget av skader, men ved å opprettholde valget om å løpe nesten utelukkende i terrenget har jeg lykkes i å komme bort fra skadespøkelset. Det gir anledning til å legge planer for kommende år-2014. Så får jeg sparke meg selv i skinnleggen mange nok ganger til at jeg ikke er for ambisiøs. Jeg må være flink til å lytte til kroppen og redusere når det knirker på kritiske områder.

Utsyn fra Kjerkeberget
I 2014 er målsettingen å løpe konkurranser på ulike steder, men med lengde på 80-100 km. Det er ett unntak-TEC 100 miles. Ift progresjonen kommer løpslengden 1 år for tidlig, men det er en lite krevende løype og det blir en fin utfordring for meg. Det vil også være kvalifiseringsgrunnlag for deltakelse i lange terrengløp i USA.

Maridalen
 Jeg satser med et treningsopplegg bestående av 5 ukentlige løpsøkter. 4 er korte og den siste er en lang økt. Det skal gi nødvendig grunnlag til å utvikle fysisk kapasitet som grunnlag for deltakelse i løpene neste år. Hovedmålet neste år er Hornindal Rundt i juli. Hele treningsprogrammet legges opp til å toppe formen til det løpet.

Øyungen
Treningsprogrammet er lagt opp slik at jeg periodiserer i utstrakt grad. Det skjer ved at mer mengde bygges opp over en periode på 3 uker hvor den 4 uken får en betydelig reduksjon i mengden. Deretter skjer ny oppbygning med mer mengde enn i første periode. Jeg brukte denne modellen med gode resultater i 2009-2010.

Dyranut
Treningsplaner har den fordelen at det får meg ut uansett vær som det displinerte mennesket jeg er. I dag var det ufyselig med kraftig regnvær og ditto bløtt underlag. Mao en fin anledning til å trene på slike forhold. På planen sto en rolig langtur på 2t i terrenget. Jeg løp ut døra hjemme og tilbrakte timene med å løpe Grønliåsen på langs på begge sider og over en rekke ganger-fantastisk terreng!
Stiene var tidvis helt borte, men det er utrolig morsomt å løpe i skikkelig terreng uten stier over lyng og stein i flott furuskog. Løpe på steder jeg ikke har vært før og ikke helt vite hvor jeg er hen-bare ha en vag følelse av hvor jeg er-fabelaktig!
Det var egentlig helt greit at det var rolig langtur-tempo. Det var svært glatt over svaberg dekket av vann og sleipt løv. Da er det greit å ha gode sko. De som fungerer best for meg er Inov-8 Rocklite 275. Noe mindre feste enn 212, men langt bedre demping og stabilitet.
Økten ble god den, men jamen var det godt å komme innendørs og få seg en varm dusj :-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar