Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 18. mars 2012

Vårlig gjensyn med Maridalsvannet

Maridalsalpene

Vår i luften i dag og tid for et etterlengtet gjensyn med Maridalsvannet. Løpeturen rundt vannet er en flott tur. Jeg starter og slutter i de fleste tilfellene fra Brekke og løper med klokken. Med unntak av partiet fra Hammeren til Sander Gård går løypa på grusveger. I dag var det vel my snø og is fra Brekke til Hammeren så jeg løp innover langs Maridalsveien. Rammen kunne ikke blitt bedre med sol, blå himmel, lett vind og behagelig temperatur.
Maridalen fra Låkeberget
Snøen kjemper en forgjeves kamp mot en vår som trenger seg på og det føles godt å vær til. Et annet sikkert vårtegn er antall syklister på vegen. Til tross for at det også var andre løpere på vegen var syklistene i klart flertall. Kroppen kjennes relativt fin, men beina er tunge. Jeg er på veien for å løpe lenger enn vanlig for å bygge opp kapasitet hva angår løpsøkonomi. På vegen innover ligger farten på ca 5:15 og det føles som et greit tempo nå. Hammeren passeres og det blir litt roligere på veien. Jeg merker ingenting til smerter noe sted-ei heller i noen av knærne. Jeg tar det som et foreløpig, positivt tegn. Rett etter løper jeg forbi kirkeruinene fra middelalderen og passerer rett etter den nye kirken litt lenger inne. Maridalsveien forlates og jeg løper inn i mer rolig område på Sandermosveien. Isen ligger fortsatt på Maridalsvannet.
Maridalsvannet sett fra nord
Noe tegn til vår er det likevel også her idet et lite vannspeil er kommet til syne. Det er godt å løpe langs nordsiden av vannet og jeg er snart fremme ved Sander gård. Stien langs østsiden av Maridalsvannet er fortsatt dekket av mye snø og is, men det er mulig å ta seg frem også med løpesko på beina.
Mot Sander Gård
Festet er bedre langs siden på stien når jeg dukker inn i skogen og tar fatt på stigningen etter bekkedraget.
Jeg treffer andre som går langs vannet og også noen syklister. Delvis er det skareføre noe steder og svært glatt, mens det stort sett er et tynt snødekke med våt snø på toppen. Jeg nyter den flotte utsikten fra østsiden beste utsiktspunkt.
Utsyn nordvestover med Kamphaug i bakgrunnen
Jeg er snart fremme ved Kjelsås og får asfalt under beina et kort øyeblikk før jeg passerer sørenden på Maridalsvannet og tar fatt på de siste stigningene frem mot Brekke. Det er skareføre og glatt, men igjen er det godt å ha kanten av vegen å ty til. Snart er jeg fremme ved Brekke og bilen og kan se tilbake på en fin løpetur. Tidvis var det tungt. Beina er tunge og jeg kjenner at overskuddet er fraværende. Jobbmessig er det litt lettere frem mot påske og jeg har lagt opp til en rolig påske. Det burde resultere i en vår med litt mer overskudd i kroppen.
Neste lørdag er det løp igjen-5km på Lørenskog. Jeg ser frem til det. Dagen etter er det løp i Fredrikstad-halvmaraton.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar