Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

lørdag 31. mars 2012

Inntrykk fra 1 kvartal-2012

Ved Finnvannet, Spålen, februar-2012 (Vinterens ene skitur)
Det er på tide med en oppsummering og vurdering av min fysiske aktivitet i 1 kvartal 2012. I et slikt bilde er det alltid klokt å sammenligne med fjoråret(sammenlignbare tall er vist i parentes).
Antall treningsøkter er økt med 60 %, total treningstid er redusert med ca 40%, antall km i bevegelse er redusert med drøyt 40 % og antall høydemetre er 1/3 av 2011.
Forskjellen mellom 2011 og 2012 er omfanget av skiløping og styrketrening. I 2011 utgjorde førstnevnte en stor andel av totalomfanget(ca 80 %) mot snaut 18 % i 2012.
Omfanget av løping er økt fra 2011 og andelen er 59 % mot 19 % i 2011.
Den nye aktiviteten i 2012 er roing. Den utgjør ca 19 % mot 0% i 2011.
I korthet har jeg løpt betydelig mer og trent mer utholdende styrke(romaskinen).
I gjennomsnitt har jeg trent hver tredje dag mot drøyt hver fjerde dag i 2011.
Lengden på treningsøktene er betydelig redusert fra 2011-det skyldes redusert omfang av skiløping.
Det har vært krevende å gjennomføre et treningsprogram parallellt med en jobb som krever ekstremt mye energi, men det har vært viktig å øke omfanget sakte men sikkert for å etablere mer overskudd.
Spesielt det å løpe har vært krevende med tunge bein og lite overskudd. I perioden har jeg også deltatt i to løpskonkurranser Solastranden halvmaraton og Egersund halvmaraton. Det var langt nok å løpe med et såvidt redusert treningsgrunnlag i forkant. Jeg registrerte progresjon fra det første løpet til det andre.
Meningen med å innføre romaskinen i treningsprogrammet var og er å øke styrken i kjernepartiet og generell, muskulær utholdenhet.
Ila kvartalet er antall ukentlige treningsøkter økt fra 2 til 4, hvorav 3 er løping og 1 er roing. Fremover blir det viktig å innføre andre grener for å oppnå alternativ trening. Sykkelen er da aktuell. I første rekke tar jeg i bruk hybridsykkelen og gjennomfører rolige langturer i Nordmarka.
Når det gjelder løping legges treningsøktene ut i terrenget og på grusveger. Lengden på øktene økes til over 1t på korte økter og over 2t på rolige langturer. Sykkeløkter får en lengde på 3t og oppover.
Det er viktig å ikke øke omfanget av løping for raskt for å forebygge skader. Innslaget av andre grener har også samme hensikt-i tillegg til å gi variasjon.Totalt sett er det viktig å ikke øke treningsomfanget for raskt for å forebygge skader og overbelastning.
Sykkeløkten innføres i april og blir fast post med 1 økt pr uke til vinteren melder seg igjen. Den gjennomføres på lørdager.Antall økter pr uke blir da 5 i 3 kvartal- 3løpeøkter, 1 roøkt og 1 sykkeløkt.
Kroppsvekten er gått opp med 3-4 kg ila vinteren. Det er nødvendig med en liten kostholdsendring og forøvrig vil økt omfang av rolige langturer gi økt forbrenning med påfølgende redusert vekt.
Konkurranser interesserer meg lite for tiden. Jeg har planlagt å delta i en rekke konkurranser, men jeg avventer å konkludere endelig om jeg faktisk deltar eller ikke. Det avgjørende for meg er om det er forbundet med lyst å delta. Akkurat nå føler jeg ikke for å delta i noe som helst, men det vil forhåpentligvis endre seg ila våren. Ift løping legger jeg opp til totalt 3 økter, hvorav 1 er rolig langtur og de øvrige 2 er kvalitetsøkter. Kvalitetsøktene vil bestå av styrke og terskeltrening, samt utholdenhetstrening. Underlaget vil for alle øktene være terreng og/eller grus.

Oppsummering av 1kv:
Treningsøkten for noen timer siden i dag var den siste dette første kvartalet i 2012.
Det var en økt på romaskinen, 30 min hvorav 8 min med 1 hånd-total 6,5 km.
Tallenes tale:

1. Antall treningsøkter: 39 (25)
2. Tid: 34t 48 min 32s (53t 10min 12s)
3. Distanse:342 km (489 km)
4. Antall høydemetre: 2.194 (6.179)
................................................
Løping:
1. Antall treningsøkter: 23 (13)
2. Tid: 20t 28min 37s ( 10t 17min 4s )
3. Distanse: 209,8 km (103km)
4. Antall høydemetre: 2.194 (1.508)

Roing(Consept 2):
1. Antall treningsøkter: 12 ( 0)
2. Tid:6t 49min 55s
3. Distanse: 88,7km

Styrketrening:
1. Antall treningsøkter: 3
2. Tid: 1t 30min

Skiløping:
1. Antall treningsøkter:1 (12)
2. Tid: 6t (42t 53min 8s )
3. Distanse:43,5km (386km)

1 kommentar:

  1. Hei Jannicke
    Selv om mengden er mindre er nok årets Q1-trening minst like bra med tanke på løpinga framover.

    Jeg ble litt overrasket over at du ikke trente mer.... men trening må jo tilpasses øvrige aktiviteter og jobb slik at totalbelastning blir riktig.

    SvarSlett