Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 22. januar 2012

Oppsummering av endt uke: 16.1.12-22.1.12

Nordmarksporten

Starten på 2012 har vært meget beskjeden. Totalt 5 økter hvorav 3 i inneværende uke(2 løpeøkter og 1 styrkeøkt). Uforutsette forhold må ta ansvaret for hoveddelen av dette, men det som er krevende er mangelen på overskudd til å trene. Jeg tilskriver det et ekstremt, stort arbeidsomfang og sliter som en løve for å få lagt opp et program som fungerer totalt sett. En del av utfordringen er et jevnt reiseomfang som også trekker på kreftene. Kontrasten ift 2010 er slående. I 2010 hadde jeg mitt beste år, mens i 2011 hadde jeg et år på det jevne. Min tilnærming nå er å jevnt og forsiktig øke antall økter pr uke gjennom hele året og legge vekt på bredde ift grener og dybde hva angår løping. I januar er målsettingen 4 økter pr uke-fordelt på 2 løpe- og 2 styrkeøkter. Alle øktene foregår innendørs. Vinteren 2010/2011 hadde jeg mange turer på ski. Det blir det ikke denne vinteren.
Jeg har lagt treningstidspunktet til morgenen-før jobbstart. Det innebærer trening fra kl 0600.
Det er brutalt innledningsvis, men det gir et flott overskudd til resten av dagens aktiviteter. Det er også det mest effektive ift mine, øvrige aktiviteter.
Løpeøktene består i 1 styrkeøkt bestående av drag satt opp i pyramide: samme tempo gjennom hele økten(6 min/km) og en progresjon med 2 min 0% stigning, 2 min 2% stigning, 2 min 0 % stigning, 3 min 4 % stigning, 3 min 0% stigning, 4 min 6 % stigning(denne kjenner jeg godt), 4 min 0 % stigning..og så tilbake igjen til 2 min 0 % stigning-totalt 30 min. Videre progresjon vil være å legge til 5 min med 8 % stigning + 5 min 0 % stigning(det kommer ikke ennå)
Den andre løpeøkten er en intervalløkt hvor hensikten er å oppnå økt oksygenopptak. Pyramide på tilsvarende måte, men hvor stigningen er 0 % hele tiden tempoet i rolige perioder er 6 og i belastningsperioder er hhv 5 / 4,67 / 4,33. Total tid er 30 min.
Styrkeøktene er basert på basisøvelser bestående av romaskin(10 min på maks belastning), knebøy og markløft.
Jeg mangler en utholdenhetsøkt, men den kommer i mars(løpeøkt). 
Omfang i inneværende uke var da 1,5 t fordelt på 1 t løping og 0t styrke.
I neste uke blir en av løpeøktene en konkurranse. Jeg deltar i Solastranden halvmaraton lørdag om 6 dager. Det blir faktisk min første halvmaratonkonkurranse. Den neste blir i Fredrikstad i slutten av mars

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar