Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 25. september 2011

Forberedelser til NUC

Tillitsfull katt på Kjelsås stasjon :-)

I dag var det på tide å merke siste delen av løypa til Nordmarka Ultra Challenge(NUC). For en stor del av deltakerne vil denne delen foregå i mørke. Denne delen omfatter løypa fra Snippen til Grefsenkollen-ca 12 km. Løypa ble merket med refleksbånd av rød/hvit farge. Kombinasjonen med bruk av hodelykt og refleksbånd vil gjøre det lettere for deltakerne å finne frem, men er ingen erstatning for blåmerkene. Alle som deltar er selv ansvarlig for å finne veien også i denne delen av løypa.
Partiet fra Snippen til Sinober er naturskjønt med flott utsikt mot Maridalen og Kamphaug.
Oppstigning mot Sinober
Turen går videre i småkupert terreng som tidvis er litt fuktig. Snart er jeg fremme ved Sinober. Stemplingsposten blir plassert ved grinda rett nedenfor hytta. Det betyr at deltakerne løper frem til grinda, stempler og løper tilbake og tar stien mot Solemskogen.
Grinda ved Sinober
Skogen blir tettere på vei mot Solemskogen, men stien er markert og vil være til hjelp ved orienteringen under løpet. Det er godt å være ute i skogen igjen. Det er nesten 2 mnd siden jeg var ute på en lengre tur i skogen. Noen km senere er jeg ved Granberget som byr på flott utsikt mot Oslofjorden. Rett i forkant gikk jeg rett i bakken idet jeg skled på en glatt stein. Jeg kom fra hendelsen uten men.
Parti fra stien mellom Sinober og Granberget
Etter Granberget bærer det markert nedover. Terrenget er tidvis tett og tidvis åpent. Det er flott skogsterreng og dagen er fin med lite vind, god temperatur og litt sol.
Når jeg nærmer meg Solemskogen kommer jeg ut på den første grusveien. Den tar meg fremover en liten stund til det bærer ut i terrenget igjen. Veien er grei å følge og supplert med refleksbådn bør navigeringen gå greit.
Parti fra grusveien mot Solemskogen
Tilbake i terrenget følger jeg en trase for skiløypa til Linderudkollen. På toppen av en lengre stigning går merket løype ned til høyre og over parkeringsplassen til Linderudkollen og inn på stien mot Grefsenkollen. Det er først en liten stigning før stien flater ut og det bærer bratt ned til Langevann. Etter det er det bratt opp mot Trollvann. Fra Trollvann er det bratt opp langs en alpinbakke. Akkurat der det flater ut skal vi inn i skogen til høyre(jeg merket dette spesielt godt). En liten stigning og der er vi-rett bak Grefsenkollen resturant. Vi skal ut på veien og følge den ca 500 m til målområdet, plassert på en parkeringsplass på venstre side av veien.
Utsikt fra Grefsenkollen mot Oslofjorden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar