Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 26. mars 2017

Ekorn, gravrøyser og nye åser

Vår og tid for sykkel igjen
Våren er i kraftig anmarsj. Vårjevndøgn hadde vi nettopp og jaggu har ikke klokken kommet seg 1t nærmere sommeren også. Selv om det er en kjølig trekk ute har jeg funnet sykkelen..eller rettere syklene. Først landeveissykkelen sist helg og grussykkelen denne helgen.
Det er veger både på kryss og tvers her og gårsdagens runde på sykkel bragte meg litt sør for Oppstadskogen til et kulturminne som heter Kjempekastet. Pussig navn, men det viste seg å være en samlig gravrøyser fra svunne tider. Når de ble anlagt for flere tusen år siden var åsryggen god synlige med godt utsyn og ikke skogkledd som i dag.

Dagens langtur i løpesko bragte meg nordover mot Oppstadskogen og deretter med retur over et nytt område-Kureåsen. Underveis hilser ekornet blidt når jeg løper forbi.
Lenger fremme åpner landskapet seg kraftig når jeg dreier østover mot Kureåsen.
Ved nordenden av Kureåsen som jeg har planer om å løpe over finner jeg en sti som ser ut til å ta meg over åsen.
Lenger inne deler stien seg og jeg følger den mer østlige varianten som tar helt til sydenden av åsen.
Vel forbi sydenden har jeg den innerste delen av Kurefjorden foran meg.

Parti fra Kyststien
Så er det 5 km på Kyststien før jeg er hjemme i Tollefsrødskogen igjen.
Neste uke blir det en rolig løpeuke..kneet er litt kranglete igjen.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar