Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 15. november 2015

Maridalen rundt + litt til..

Magisk i Lillomarka
Jeg kommer alltid tilbake til Maridalen. Selv ikke det å flytte lenger unna Maridalen får meg til å slutte å løpe i terrenget rundt Maridalen. Dagens runde ble litt lenger enn de forrrige, men beina er pigge av en eller annen grunn og selv om underlaget var noe glatt gikk det greit unna.
Runden: Brekke-Høgåsen-Skjærsjøen-Gåslungen-Tømte gård-Snippen-Lillomarka-Knatten-Kjelsås-Brekke, totalt 31,5 km på ganske nøyaktig 5t, inkludert knappe 700 høydemeter.
Etter starten på Brekke i tett tåke forsvinner jeg relativt raskt ut i skogen på umerkede stier som er nye også for meg. Lenger inne krysses Ankervegen til Steinsrud og jeg tar fatt på de seige stigningene mot Ullevålsæter. Det er frost i bakken!



Tåka ligger tykk nede i Maridalen, men lenger opp hvor jeg befinner meg er det klart, men kaldt.
Blå/rødstien over Høgåsen har jeg løpt mange ganger, men den var aldri så fin som de første årene før hogstmaskinen vandaliserte området oppover. Det går jevnt oppover og ikke lenge etter kan jeg nyte utsynet nordover fra Skjærsjødammen-som jeg har gjort så mange ganger tidligere.



De beste løpeturene blir til underveis og min opprinnelige tanke om å løpe via Kamphaug erstattes av en rødstien mot Gåslungen i lia nedenfor Kamphaug. Her har jeg faktisk aldri løpt eller skiløpt og stien viser seg å bli et hyggelig bekjentskap som tar meg slakt oppover på et ikke altfor fuktig underlag.



Røstien tar meg opp til blåstien rett øst for Kamphaugåsen-som jeg følger tilbake litt tilbake mot Kamphaug før jeg dreier rett nord over selve Kamphaugåsen. Det er stille og rolig i skogen og selv om det er svært kjølig nyter jeg dagen og løpeturen. Svarttjern gir meg et magisk øyeblikk når jeg passerer på vei mot Gåslungen.


Dagen er enda bedre når den glisne vintervegetasjonen tillater et glimt at det mysitiske Langvann.



På høyde med Nygårdsbråtan entrer jeg grusvegen som skal følges til Nordre Korsmomyr hvor jeg tar av til Tømte gård. På vei ditt er inntrykkene mange og fine.

Rottungen

Helvetesfoss

Liggeren

Tømte gård

Valgets kvaler innhenter meg igjen ved Tømte gård. Etter kort betekningstid løper jeg nedover blåstien som passerer forbi Tømtehyttene og nedover til Dølebråtbekken. Dette er naturreservat og nedløpingen er som alltid praktfull. Teknikken kommer godt med på svært krevende underlag.




Lenger nede føler jeg en umerket sti langs Dølebråtbekken som en gang i fjern fortid var rødsti.



Med ett er jeg som planlagt på en gammel kjerreveg rett nord for Vaggesteinsåsen og derfra er det bare Burmaveien + litt blåsti før jeg kan løpe gjennom tunnelen ved Snippen.



Ved Snippen er det også mange muligheter for veivalg videre, men jeg søker skogens ro og etter en kort runde på grus forbi Skillingsdalen skjærer jeg ut i terrenget på en umerket sti som tar meg oppover mot Barlindåsen. Underveis har gleden av å bli angrepet av løse hunder-HVORFOR I ALL VERDEN KAN IKKE HUNDEIERNE HA KONTROLL PÅ DYRET SITT??
Vel, snart er jeg på blåstien en knapp km sør for Barlindåsen og finner favorittstien min igjen. Den er umerket og følger høydedraget rett vest for Styggedalen og tar meg til blåstien rett sør for Styggedalsputtane. Styggedalen ser interessant ut på kartet. Det skal i teorien være mulig å følge den fra Skillingsdalen og ned til samme punktet jeg ankommer.
Den lave solen og fuktigheten i bakken skaper magiske øyeblikk når jeg løper nedover.



I dag har jeg forøvrig vært disiplinert og inntatt næring som planlagt og da blir løpeturen mer givende. Lille Gryta gir meg et uforglemmelig øyeblikk idet jeg passerer på vei opp mot Kampen.



Vel opp på Kampen er utsynet flott som alltid.



Kampen er på drøye 300 meter og det er like morsomt hver gang å løpe ned den bratte kneika til Monsetangen på den umerkede stien. På en knapp km skal det løpes ned drøye 100 meter.



Etter Monsetangen er det et kort parti på rødsti før jeg følger blåstien til Kjelsås og kan snart nyte utsynet nordover over Maridalsvannet.



Beina begynner å bli fornøyde etter drøye 3 mil i skogen og det er godt å ankomme bilen på Brekke etter ferdig "runde"

Fornøyd løper



1 kommentar:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Giaonhan247 chuyên dịch vụ vận chuyển hàng đi mỹ cũng như dịch vụ ship hàng mỹ từ dịch vụ nhận mua hộ hàng mỹ từ website nổi tiếng Mỹ là mua hàng amazon về VN uy tín, giá rẻ.

    SvarSlett