Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

tirsdag 27. mai 2014

Bakkekos

Utsyn fra Mellomkollen mot Maridalen og Oslo
Det er få ting som slår utsikten fra Maridalsalpene innerst i Maridalen mot Maridalen og Oslo.
Jeg blir aldri helt enig med meg selv om det er Gaupekollen eller Mellomkollen som har den beste utsikten og når jeg tenker meg om spiller det heller ingen rolle.
Det er allers mange fordeler med toppene innerst i Maridalen og en av dem er egnetheten til bakketrening. En annen fordel er nærheten til Oslo. En tredje fordel, akkurat i dag(igår), var et nydelig vær.

Bakker er ellers noe jeg aldri får helt tak på, men det gjør det desto mer morsomt og utfordrende å prøve. Kunsten er å holde et passe tempo slik at man ligger akkurat under terskel. I lange bakker kan det bli krevende å finne balansen, men øvelse gjør mester.
Vel, jeg tar opp hansken og gir bakken fra Mobekken og opp til Mellomkollen æren av å være treningsbakke en periode fremover.
Første økten hadde jeg bestemt for skulle gå i raske gange oppover og det var jamen meg slitsomt nok.



Den første delen går på grusveg innover og det er først etter ca 1,5 km at moroa begynner.
Total lengde er ca 4,1 km og jeg brukte ca 45 min opp og omtrent halve tiden ned.
Det er åpenbart et potensiale til forbedring og det skal bli spennende å se utviklingen. Gitt at samme bakken benyttes er fremgangen lett å måle.

Fornøyd klatrer på toppen av Mellomkollen
Jeg legger inn en økt her hver uke fremover og forhåptentligvis er det fremgang å spore.




2 kommentarer:

  1. Hmmm ja bakketrening er god trening, det!
    Når det gjeld konkurransar, så har eg deltatt ei to motbakkeløpt (Tveitgrendtunet Opp), første gongen gjekk greitt, andre gongen måtte eg bryte pga pusteproblem.

    Men uansett, så får eg heller ikkje heilt tak på motbakker.
    Som du skriv, så skal ein ligge litt under terskel, og halde den intensiteten.
    Eg får det ikkje til riktig, men kan godt løpe i intervall (f.eks. så hardt som eitt minutt løp, eitt minutt gange) opp ganske lange bratte bakkar.
    Men så har eg funne ut at eg uansett faktisk ikkje er spesielt god på å løpe lengre periodar i strekk. Eg er nok altfor vant til langdistanse med drikkestopp kanskje?

    Nå har eg faktisk blitt ganske flink til å trene styrke regelmessig, og håpar at eg får meir styrke til å løpe opp bakkar.
    For eg synst det er morsam trening!
    Eg har fleire forskjellige treningsbakkar her i nærheten, så eg kan velge stigning og lengde etter humør og dagsform og utsikt.
    Ja for utsikten er noko av det beste med bakkeløp.
    Det er så herleg å koma til toppen!

    Det blir spennande å sjå progresjonen din da.
    Ja, øvelser gjer meistar.
    Lykke til!

    SvarSlett
  2. Takk skal du ha Imke. Godt å høre at du har nok treningsbakker i nærheten-det må være en av fordelene med å bo i Telemark.

    SvarSlett