Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 15. mai 2011

Ulvånuten og en forsmak av Dalsnuten

Dalsnuten, 323 m.o.h
Regntunge dager er også egnet til å løpe i, men det er ikke like fristende-iallefall ikke før jeg løper. Etter å ha ventet store deler av lørdgen på at regnet skulle gi seg ga jeg meg i veg tidlig kveld. Infeksjonen er på vei ut av kroppen og føttene er samarbeidsvillige igjen. Da er det på tide å snøre på seg løpeskoene og begi seg ut. Den siste måneden har vært tragik hva angår treningsomfang. En infeksjon har gitt meg intet annet valg en å innstille treningen. Det er tydelig at løpeformen har blitt svekket som følge av dette, men jeg har åpenbart fortsatt en god grunnform inne.
Første del er relativt flatt inntil stigningen begynner ved foten av trappene opp til Hanafjedlet. Her går det mer eller mindre rett opp. Min teknikk er å øke stegfrekvensen, korte inn steglengden og bevare pusten mens jeg tålmodig legger høydemetre bak meg. Etter en kort stund er jeg opp og kan trekke pusten et kort øyeblikk før ferden går videre oppover. Idet den lengste stigningen er i ferd med å ta slutt møter jeg igjen utsikten fra toppen av Frøyerveien over Vatne og mot sør. Bare en kort, men svært bratt bakke gjenstår før jeg er oppe på Ulvanuten. Når jeg klokker meg inn er jeg faktisk opp på bestetid uten at jeg har lagt opp til det. Fra Ulvanuten er det flott utsikt over Sandnes og mot Stavanger. Jeg tar meg tid til å nyte den et kort øyeblikk før turen går ut i terrenget. Planen var en lengre tur ut til Dalsnuten, men skydekket er svært lavt og kombinasjonen med regn gjør at jeg velger å korte ned og tar meg ned til Sandvika før jeg begir meg inn til Sandnes sentrum igjen. Stien utover mot Sandvika er langt mer kupert enn jeg husker den og i dag svært glatt. Jeg har ikke terrengsko på meg og avpasser farten etter det. Likevel er det godt å være ute i skogen igjen. Jeg nyter hvert øyeblikk av det før jeg forlater stien og tar meg ned til Sandvika. På vei inntil sentrum igjen går turen om Gamle Roviksvei. Et nydelig stykke vei som ligger litt oppe i terrenget og gir fin utsikt over indre by. Etter en stund er jeg nede ved sjøkanten og legger bak meg den siste biten før jeg er tilbake ved utgangspunktet. Beina fungerte greit, men jeg er litt rusten formmessig og har mye mengdetrening foran meg før jeg kan konkurrere.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar