Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 8. april 2018

Larkollenmarka, del 2 av 3

Kjempekastet, gravhaug
Denne runden går som den første, først nord for deretter å returnere sørover igjen i en fin runde.
Start fra Tollefsrød, gjennom Støtvigskogen og frem til Bråthu, frem til og gjennom Oppstadskogen og opptil Kjempekastet. Videre frem til Urstadmyr, Balke og frem til Vang skole-som er det nordligste punktet før det bærer sørover igjen i en annen løype. Først er det frem til Balke gård, forbi Evje golfpark og forbi Vardåsen på østsiden. Deretter Sanne og over i Støtvigdalen som følges sørover før det helt avslutningsvis dreier øst og frem til utgangspunktet på Tollefsrød.
En fin runde på knappe 19 km i en relativt flat løype, men i sugende terreng. For meg også ny partier fra Urstamyra frem til Vang skole og deretter til Evje.
Fra starten ved Tollefsrød er det vått, men greit å løpe.

Litt lenger inne forlater jeg blåstien og løper ut på umerkede stier frem til stidele sør i Støtvigskogen

Her forlates blåstien som forsvinner til høyre
Åpent i gammelt hogstfelt lenger fremme
Stidele
Ved stidelet krysses blåstien og løpeturen bærer videre nordover mot Bråthu.


Lenger nord er jeg inne på blåstien igjen.


Hogstfelt litt sør for Bråthu
Stidelet ved Bråthu
Ved Bråthu er halvtimen passert og ditt 4km. Rolig tempo passer best for en gammel kropp som min.
Det bærer videre på litt grus frem til stidelet rett sør for Oppstadskogen som skal krysses.


Inn mot Oppstadskogen
Oppstadskogen
Ved stidelet rett sør for Kjempekastet bærer det først litt vest mot Evje før stien tar meg ut i terrenget mot Kjempekastet.

Her bærer det fremover i flott terreng og opp til åsryggen med gravhaugene som bærer navnet Kjempekastet.

Det må ha vært flott utsyn her oppe før trærne slo rot og strakte seg oppover i høyden. Det bærer fremover langs åsryggen og ned til stidelet mot Vang skole på nordsiden av åsryggen.


Deretter er det videre på fin skogssti før jeg er fremme ved Urstamyr (terra incognito)

Urstadmyr
Knærne mine er ikke som de engang var og protesterer tidvis kraftig dersom jeg blir for ambisiøs med mengde og høydemeter. I dag er det litt protester innledningsvis før det takk og lov blir stille.
"Blåmerkingen" er svært sparsom og det bærer fremover i kulturlandskapet vegkryssing ved Balke langs kjerreveger og ditto stier.



Ved Balke krysses veien og her er det bare å se seg godt for.


Lenger fremme er det stidelet igjen og her får jeg to alternative løypevalg til Vang skole. Selvfølgelig velger jeg det lengste-som også byr på tidvis flott skogsstiløping-gleder meg til underlaget får tørket ut litt.

Flott med to alternativer
Gjennom skogen mot Vang skole
Infotavle v/Vang skole
Vel fremme ved Vang skole etter ca 10 km finner jeg et kart i boksen under som blir godt å for å finne stien frem til Balke gård-her er det kun stidelene som er merket. Vel, noen utfordringer er det fint å få.

Og her forsvant blåmerkene....



Balke gård
På Balke gård er det full aktivitet med åpen gård og ridning. Jeg løper gjennom og tar meg frem den siste delen til Evje golfpark.


Evje golfpark i den fjerne
Fra Evje golfpark er jeg på kjente stier igjen og følger løypa frem til Vardåsen og på østsiden frem til Sanne hvor vegen krysses.


Stidele ved Evje Golfpark

Mot Nyjordet

Stidele ved Nyjordet

Stidelet opp til utsynstårnet på Vardåsen

Sanner..ved nordenden av Botnertjernet
Vegen krysses med stor forsiktighet..det kjøres svært fort her og jeg har livet kjært.
Litt stigning og så åpner landskapet seg i nordenden av Støtvigdalen-som skal følges helt til sørenden og endepunktet på Tollefsrød.

Støtvigdalen


Utsyn fra Nedre Støtvig og nordover mot Vardåsen

Idyll ved Nedre Støvig
Ikke lenge etter er jeg fremme og kan ta to trøtte bein frem til der jeg bor like ved.
En flott runde i skogen og enda bedre blir den når det får tørket opp litt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar