Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

torsdag 2. januar 2014

Vinterløping

Vintersolverv-Sørmarka
"Vinteren" gir så langt gode muligheter for løping i terrenget i lavlandet. Jeg griper muligheten begjærlig, men savner også muligheter for skiløping i nærområdet. En krevende jobbhverdag medfører at jeg bruker mulighetene for trening i nærområdet. Godt da at Sørmarka ligger like ved dørstokken og jeg er nærmeste nabo til en flott åsrygg-Grønliåsen-som strekker seg såvidt over i Akershus. Selv om jeg har løpt på åsen mange ganger slutter jeg aldri å bli forundret over hvor mange stier som finnes her.

Stemningsbilde fra Grønliåsen
Favorittvarianten min hva angår løpeturer er å bestemme løypa underveis. Forleden dag ble jeg lei av stier og strøk rett oppover i lyngen til toppen av åsen. Fantastisk god styrketrening og bakse oppover i ulendt terreng med solid innslag av lyng og sleip ur. Vel oppe er det rett ned på andre siden og nordover igjen før jeg stuper inn i mørke skogen og tar meg opp igjen til åsryggen igjen. Her må klatreferdighetene tas i bruk. Ryggen krysses før jeg løper kjapt videre nedover i stupbratt terreng som avsluttes helt nederst med litt klatring igjen. Hvem har bestemt at løping kun skal bestå av forutsigbart underlag? Du verden hvor moro det er å prøve helt nye varianter.

Fra Grønliåsen
På en annen løpetur hadde jeg en bestemt oppfatning av hvor jeg befant meg og var på vei hen. Stor var overraskelsen når jeg etterhvert kom over i ett område på åsen jeg ikke hadde stiftet bekjentskap med tidligere. Nye stier dukket opp og jeg måtte ta i bruk det lille jeg har av orienteringsferdigheter for å navigere meg inn på trygg grunn igjen-utrolig morsomt.



Ellers er det ikke til å komme bort i fra at det er mørkt om dagen. Akkurat nå er det også vått, men likevel fint. Godt å løpe langs stier jeg har løpt på en del ganger på dagtid. Stedssansen sikrer at jeg løper riktig også å skumring og tett mørke. Skogen blir veldig annerledes i mørke og spennende.
I kveld løp jeg inn helt nederst på åsryggen og fulgte blåstien et stykke oppover. Rett før jeg krysser lysløypa blir jeg var en bevegelse på venstre side. Et rådyr var på vei nedover på kryssende kurs og jeg har blitt enda en naturopplevelse rikere.

1 kommentar:

  1. Hørtes ut som en fin tur. Tror jeg prøver en tur i skogen imorgen.

    SvarSlett