Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

torsdag 28. mars 2013

Bypåske

Østensjøvannet
Ett beinhardt 1 kvartal jobbmessig er nå historie og før jeg tar fatt på det neste, minst like krevende kvartalet, har jeg gleden av å tilbringe påskedagene i Oslo. For en påske! Sol, passe temperatur og stille. Jobben vil jeg ikke høre snakk om før påsken er over. Nå er det rolige, late dager med tid til givende trening. Av en eller annen grunn er det godt skiføre i Marka så det blir flere skiturer før påsken er over, men idag konkluderte jeg med at nå skulle det løpes-litt lenger enn vanlig. Jeg har ikke fått trent løping jevnlig og kroppen er "råtten". Trøsten er at det ligger et godt grunnlag der som bare skal vekkes til "live". En annen grunn til moderasjonen hva angår løping er behovet for å være på den trygge siden hva angår skader.
Det er deilig å bare snøre på seg skoene og løpe ut døren hjemme og ta den retning som hjertet måtte begjære. I dag ville jeg opp til Ytre Ringveg og nedom Østensjøvannet. Kulden sørger for at det er relativt tørt ute, men det var likevel fint å løpe. Det er null overskudd i kroppen, men det retter seg forhåpentligvis etterhvert. Målsettingen må være å ha et lite overskudd når påskeferien er over om noen dager. Jeg krysser Ring 3 og tar meg frem over Ulven og frem til Teisen. Rett før bakkene til Tveita passer det med en teknisk stopp. Det er tyngre enn det jeg kan huske opp bakken og jeg legger inn et par gåpartier for å få ned pulsen. Beina er blytunge. Ved Tveita tar jeg av og ned på Ytre Ringveg. Det er en fin dag ute. Snøen er fortsatt der, men det begynner å bli sparsomt. Stigningene fortsetter, men veien flater snart mer ut. En liten kneik til og det bekker ned mot veien som tar av til Østmarksætra. Det er et fint sted, men jeg tar av i motsatt retning-mot Oppsal. Etter en knapp km krysser jeg T-bane linja og tar en snarveg ned til Østensjøvannet. Snøen er kompakt og jeg løper frem til vannkanten. Det er fortsatt mulig å ta seg frem over isen og jeg løper over vannet til nordenden.
Det er flott ute på isen.

Østensjøvannet
Vel fremme ved nordenden løper jeg videre inn i skogen og ned til Bryn. Jeg unner meg en avstikker ned ved Bryn t-bane stasjon. Her er veisystemet lagt om slik at jeg ikke kommer ned til Helsfyr via Etterstadsletta så jeg velger løypa over Brynseng og frem til Valle Hovin. Det er mye snø og is på treningsfeltene fortsatt, men noen ivrige trener fotball på bare felter. Min ferd er snart ved veis ende, men jeg skal først forbi Hasle før jeg tar fatt på den siste bakken tilbake til Løren.
En fin løpetur og en god test på egen løpekapasitet pt. Likevel, om asfalt er greit, kan jeg knapt vente med å ta meg ut i skogen.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar