Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

tirsdag 21. februar 2012

Løping i Trondheim

NTH, med Nidelven i forgrunnen


Å være i Trondheim byr alltid på en solid dose nostalgi. Jeg tilbragte nærmere 6 år i byen ifm mine studier ved ingeniørhøgkolen og siden NTH. Det er sistnevnte skole som formet meg mest faglig og menneskelig. For meg vil den alltid være NTH-ingen over, ingen ved siden. Det å befinne seg på høgskoleområdet bringer frem mange minner. Jeg blir også kraftig påminnet om hvor gammel jeg er-dagens studenter var knapt nok født når jeg studerte her. Løpingen er en kjær aktivitet. Fra hotellet i midtbyen går turen rett opp Jonsvannsveien, forbi studentbyen på Moholdt-hvor jeg bodde i drøye 2 år-og frem til kort før Jonsvann. Oppover går det hele veien. Det er godt, tilbaketuren går samme vei. Den turen hadde jeg i går. Det er vinter i Trondheim og festet var dårlig og det var tidsvis krevende å komme seg fram. Likevel, etter en hel dag innendørs på kurs var det deilig å komme seg ut igjen.
Kroppen føltes litt råtten i går, men det gikk lettere etterhvert.
I dag var det ut på løpetur igjen. Nok et motbakkeløp-denne gangen opp en gammel kjenning, brattbakken opp Steinberget. Her gikk jeg opp og ned utallige ganger fram og tilbake til Midtbyen fra hybelen på Byåsen. Det var litt krevende å finne utgangspunktet for bakken, men snart var jeg der. Det gikk rett opp på et glatt og snøfullt underlag. Bakken var noe av det mest krevende jeg har forsert og jeg måtte legge inn noen korte gåpauser for å få pusten igjen. Turen igår satt nok litt igjen i kroppen, men jeg har nærmest null overskudd for tiden. Vinden tok hardt opp på slettene forbi Sverresborg og et flott museumsbygg og snart var jeg fremme ved veidele ned Breidablikkveien og ned til bunnen av dalen igjen. Ned gikk det til Nidelva og over Stavne bro. Det er mange år siden jeg har vært der og minnene kommer lett tilbake når jeg tar meg gjennom til fots. Over Stavne bro dreier jeg kursen nedover mot Midtbyen igjen, ut til Øya og over broen ved Nidarøhallen, bort Kongens gate og er snart fremme ved utgangspunktet igjen ved Trondheim Torg.












1 kommentar:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    Giaonhan247 chuyên dịch vụ vận chuyển hàng đi mỹ cũng như dịch vụ ship hàng mỹ từ dịch vụ nhận mua hộ hàng mỹ từ website nổi tiếng Mỹ là mua hàng amazon về VN uy tín, giá rẻ.

    SvarSlett