Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

søndag 10. april 2011

Inntrykk fra 1 kvartal-2011

Thuringen Ultra-2010
Tiden går utrolig fort, og den går hele tiden. Med ett er vinteren over og våren er her med full tyngde.
Med det som et faktum er 14 uker over og spørsmålet det er all mulig grunn til å stille seg er..hvilken aktivitet kan jeg notere meg i de 14 ukene, hvilke erfaringer er gjort og hvilke forventninger har jeg til det som skal skje i det kommende kvartalet.

Først litt om det som har funnet sted:

1. Styrketrening: Totalt 9,32t fordelt på 13 økter

2. Skiløping: Totalt 37,9t fordelt på 11 økter. Tilbakelagt 343,2 km
 (Vinteren totalt fra 11.12.10: totalt 49,67t a 437,3 km fordelt på 15 økter)

3. Sykling: Totalt 6t fordelt på 12 økter

4. Svømming: Totalt 6,42t fordelt på 10 økter

5. Løping: Totalt 14,11t fordelt på 17 økter

Totalt: 73,8t fordelt på 53 økter med et gjennomsnitt på 5,27t/uke.
Antall dager totalt er 108, hvorav 43 er helt treningsfrie (40 %).


Erfaringer:
Jeg har fått jobbet mye med basistrening gjennom hele 1 kvartal. Styrketreningen har vært jevn med et fast program med vekt på få basisøvelser. I tillegg er jeg spesielt fornøyd med innføringen av skiløping. Jeg er overbevist om at det vil gi god effekt senere i sesongen. Jeg merker allerede at jeg er blitt sterkere i motbakker. Når det gjelder sykling har vekten kun vært lagt på en minimumsaktivitet ift å opprettholde et teknisk nivå-jeg er ikke veldig glad i sykling på rulle innendørs.
Svømmingen har vært en udelt positiv opplevelse. Vekten har vært på teknikk hele tiden og jeg merker fremgang hele tiden. Arbeidet fortsetter og neste trinn er å innføre en økt til i uken med vekt på å etablere utholdenhet.
Løpeomfanget har vært sterkt preget av skadeopptreningsperioden. Jeg tok helt fri fra planlagt trening i de 7 første ukene og gikk ukentlig til behandling hos manuell terapeut. De ga de ønskede resultatene og jeg har fått trent 2 ganger pr uke siden begynnelsen av mars-totalt 7 uker. Knærne fungerer greit så langt, men jeg må kjenne etter hele tiden og redusere omfang dersom jeg kjenner at det oppstår smerter igjen.

Plan for 2 kvartal:
Hovedmålsettingen er å gjennomføre en oppbygningsperiode, en formtopp-periode før konkurranseperioden i slutten av juni/begynnelsen av juli. Jeg har to A-pioritet mål. Det er Kristins Runde og Thuringen Ultra, hhv 25.6 og 1.7.
For å få til det må jeg redusere omfanget av basistreningen-kutte ut skiløping og innføre vedlikeholdstrening hva angår styrke. Svømming fortsetter med 1 økt pr uke. I tillegg gjennomfører jeg 1 økt pr uke på sykkel ute. Jeg fortsetter med 2 økter med løping pr uke ut april. I mai øker antall løpeøkter til 3. Den nye økten blir terskeltrening. Samtidig øker jeg lengden på langturen hva angår løping og legger langturen gradvis mer og mer ut i terrenget-først på grusvei, deretter sti og tilslutt i terrenget.
En typisk uke i april vil da se slik ut:
1. Mandag: Svømming-teknikk
2. Tirsdag: Styrke-vedlikehold
3. Onsdag: Løping-spesifikk styrke
4. Torsdag: Sykling-generell utholdenhet
5. Fredag: Treningsfri
6. Lørdag: Løping-generell utholdenhet
7. Søndag: Treningsfri

En typisk uke i mai vil inneholde 1 økt til med løping-terskeltrening. I juni vil det kun være 2 økter pr uke med løping og ingen andre økter med annen trening. I konkurranseukene er det kun 1 økt med løping i tillegg til selve konkurransen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar