Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

mandag 18. april 2011

Akilles-en ny utfordring i rekken

Verden er rar noen ganger.
"Just as I thought I was out they pulled me back in again"
Jeg trodde jeg var skadefri, men neida. Her dukker det opp en ny utfordring-akillesen min på venstre fot presterte i løpet av to dager å hovne opp og produsere smerter under påkjenning. Jeg aner ikke hvorfor. Totalbelastningen over tid er langt under det jeg har utsatt meg selv for tidligere og jeg har ikke gjort noe jeg ikke har gjort tidligere ift belastningstype. Jeg har kjørt to økter med løping helt siden begynnelsen av mars og har ikke kjent antydning til problemer av noe slag bortsett fra noen ubetydelige vondter. Hva kan så årsaken til problemene med akillesen min være?
Vel i fjor benyttet jeg innleggssåler av type Ultrasole. De har fungert utmerket for meg, men jeg investerte i spesialtilpassede innleggssåler i januar og har benyttet disse både til gange og løping. Da jeg hentet innleggssålene noterte jeg meg at de virket lite solide og tynne. Status etter 3 måneders bruk er smerter under fotbladet på høyre fot og smerter i venstre akilles. Mine umiddelbare tiltak er å ta innleggssålene ut av bruk og ta i bruk Ultrasole igjen-både til gange og løping. I tillegg utfører jeg tøyeøvelser for ankelen for å øve påkjenning på akillesen for å bygge opp muskelfibre igjen. Det virker å gi litt resultater. Det fortærende er at jeg nettopp skulle igang med noen reale løpeturer i marka.
Jeg fortsetter med tøyning 3 ganger pr dag for å påkjenne akillesen. Forøvrig får jeg benytte sykkelen enn så lenge for å komme meg ut i marka.

2 kommentarer:

  1. hmmmm... prøvde å legge inn kommentar - som ble borte. Prøver igjen:

    Det er irriterende med ny plage, men slik er løperlivet. Hele tiden en balansegang i forhold til hva, hvordan og hvor mye trening og valg av utstyr.
    Jeg anbefaler å løpe på flatt underlag til akhilles er bra igjen. Jeg har også dårlig erfaring med nye fulldempede sko, men vet ikke om du har tatt i bruk noe slikt denne våren. For meg har det alltid funket best med såkalte lettvektsko - event. med innleggsåle (G.Waitz). Fulldempede sko har vært OK etter noen måneders bruk på kortere turer.
    Uansett... håper dette går fort over, så du får løpt i terrenget igjen...

    SvarSlett
  2. Takk for gode råd Olav. Jeg satser på en periode med alternativ trening og aktiv skadebehandling, og håper det gir resultater.

    SvarSlett