Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

tirsdag 12. juli 2016

Feriemodus II: Fremme i Tyskland

Ratzeburger See
Det finnes åpenbart hurtigere reisemetoder enn det jeg har valgt for å komme til Tyskland, men ferie for meg handler om å få med seg inntrykkene underveis. En ferjetur fra Trelleborg brakte meg til Rostock i det som for knappe 30 år siden var DDR. Vi ble likevel mottatt på havnen av politi med blålys-jeg så heldigvis ikke mistenkelig ut nok til å bli vinket til siden.
Båtturens beholdning var utsynet mot Møns Klint-Danmarks fødested. Her har voldsommer krefter vært i sving med start for ca 75 millioner år siden inkluder omfattende landheving. Veggen av kalkstein er 6 km lang og knappe 130 meter på det høyeste. Innvendig er det rester av fortidsdyr. Kalksteinsveggen på Rugen-som jeg hadde gleden av å besøke for knappe 10 år siden-har sin årsak i samme naturfenomen.
Formasjonen er rester av Danmark slik det var for lang, lang tid siden og vil være borte om ca 10.000 år når havet er ferdig med sitt uttrettelige erosjonsarbeide. Jeg må besøke dette stedet fra landsiden en gang. Det gjorde et voldsomt inntrykk fra sjøsiden.
Stedet har også sitt eget, lokale løp: Klinteløpet klintelobet og flere "innbyggere" av svært sjelden art-bl.a. Vandrefalk.

Båten ankom noe over 15 og jeg hadde planlagt en ikke for lang kjøretur før jeg avsluttet for dagen ved bredden av Ratzeburger See-noe sørøst for Lubeck. En "kort" kjøretur på 113 km var langt nok etter drøye 600 km i går og 679 km i morgen før jeg er fremme i Trier, men da er jeg endelig fremme i Rheinland Pfalz og skal være der til mandag i neste uke før jeg drar innom Thuringen på vei til Danmark.
Selv om kjøreavstandene mine kan synes å være lange i Tyskland er iallefall veiene bra så langt. Det er imidlertid noe eiendommelig å ligge i 150 km/t og bli forbikjørt av flere av mine medtrafikanter
Vel fremme ved dagens destinasjon er det greit å konstatere at Ratzeburger See er et idyllisk sted-en innsjø som ligger nord for selve Ratzeburg og etter strandløpingen i går var det nok med en rolig rusletur langs sjøkanten i kveld.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar