Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

mandag 13. juni 2011

Lillomarka på langs

Utsikt fra Grefsenkollen mot Oslo by
Sol fra skyfri himmel og en utetemperatur som minner om sommer gjør det enda mer morsomt å løpe i skogen. Turen i dag gikk gjennom  Lillomarka og var delvis en fornøyelsestur og dels en rekognoseringstur for Nordmarka Ultra Challenge. Siste delen av løypa går fra Sinober til Grefsenkollen og i dag var det på tide å logge denne med GPS og samle inntrykk til en vurdering om dette faktisk skal bli siste etappen. Start på Movatn, så til Sinober, gjennom skogen til Linderudkollen, videre til Trollvann og så til Grefsenkollen.
Ormetjern
Toget bringer meg etter litt om og men til Movatn-dette herlige stedet som har vært utgangspunktet for mange fine turer både vinter- og sommerstid. Det er hele 9 dager siden jeg hadde løpesko på beina, men da løp jeg til gjengjeld langt-gjennom hele Nordmarka. I dag står Lillomarka for tur. Den er ca 25 % av lengden til Nordmarka, men full av flotte inntrykk i en natur som skiller seg ut ift Nordmarka. Jeg jobber meg tålmodig oppover stigningene fra Movatn , forbi Burås og frem til Ormetjern-et nydelig vann beliggende rett før Sinober. Jeg må alltid stoppe et kort øyeblikk her og nyte synet av det flotte vannet, så også i dag. Det frister med en dukkert, men det får bli litt senere i sommer.
Stidele ved Sinober
Kort tid etter er jeg på Sinober og tar en kort pust i bakken før turen går videre. Sinober blir siste stemplingspost før målgang på Grefsenkollen under Nordmarka Ultra Challenge. Jeg er spent på distansen til Grefsenkollen. Skiltet sier 13 km, men jeg synes det er litt i overkant. Turen går videre i flott terreng gjennom mektig skog. Etter et par km er jeg på turens høyeste punkt-rett sør for Granberget(ca 440 m.o.h.). Her er utsynet mot Nordmarka og Oslo fantastisk.
Utsyn mot Nordmarka fra Granberget
Kort etter bærer det ned i Grytedalen og gjennom åpen og fint skogsterreng. Mulighetene og kravet til orienteringsferdigheter øker dramatisk etterhvert som jeg nærmer meg Solemskogen. Her har jeg hatt utfordringer tidligere med å orientere meg, men følger nøye med og finner veien frem til Linderudkollen. Skiltingen og merkingen er mangelfull. Her må det åpenbart vurderes om det er påkrevd med suppleringer under løpet. Vel, jeg følger dels blåmerket og rødmerket løype frem til parkeringsplassen ved Linderudkollen. Her er det skiltet til Grefsenkollen.
Stien mot Grefsenkollen fra Linderudkollen
Stien er heldigvis godt merket og tar meg først opp og siden ned til sørenden av Langevann. Her går det rett opp til høybrekket før det går litt nedover til Trollvann. Et nydelig sted beliggende like ved Trollvannstua.
Trollvann, ca 320 m.o.h
Etter Trollvann skal jeg enda mer opp. Grefsenkollen er beliggende på 380 m.o.h og løypa går først rett opp en alpinbakke-flott trening som suger kraften ut av beina. Det er bare nyte-særlig slutten av bakken satt som et skudd. Jeg trekker pusten litt når det flater ut og tar fatt på den siste kneiken opp til Grefsenkollen. Merkingen er godt gjemt i skogholtet, men jeg finner veien. Etter ca 100 meter er jeg på toppen og kommer inn bak restauranten. Jeg løper på fremsiden for å nyte en av Oslo's fineste utsikter, men får sjokk når jeg ser hva som har skjedd og er i ferd med å skje med stedet opp på Oslo's tak. Her er det etablert en scene nedenfor bygningen og det er bygd ut en bardisk nedenfor terrassen. Det er også flere utbyggingsprosjekt på gang. Det fremstår som kvalmende og fremmedartet. Rasten nedenfor terrassen blir ikke lang.
Voldtekt av naturen ved Grefsenkollen
Lengden på etappen fra Sinober er 9.6 km og antall høydemeter er 215.
Jeg tar fatt på siste etappe som stort sett går nedover. Jeg skal hjem og det er ca 6,2 km lenger fremme og beliggende på 104 m.o.h.-276 meter under Grefsenkollen. Utsikten fra Grefsenkollveien er fortsatt flott og jeg får et nydelig glimt av Maridalsvannet og Nordmarka et stykke ned i veien.
Utsyn fra Grefsenkollveien mot Maridalsvannet
Etter en kort stund er jeg hjemme på Frydenberg og kan se tilbake på en fin tur gjennom Lillomarka.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar