Nordmarka

Nordmarka
Danmark fra Larkollen

lørdag 19. mars 2011

Hard asfalt

København i mai
Veiløping er kjedelig, men akkurat på denne tiden av året er det eneste mulighet for å løpe ute. Tidligere har jeg satt så stor pris på det å løpe at preferansene for hvor løpingen finner sted har vært lite utviklet. Etterhvert som forholdet til det å løpe utvikler seg utvikles også preferansene. Noen liker vei-det inkluderer faktisk de fleste av de som kategoriserer seg som ultraløpere, mens et mindretall foretrekker terreng. I tillegg er det noen som løper begge deler. 2010 var et fint år i den forstand at jeg fikk forsøkt litt av hvert når det gjelder ultraløp. Etter avsluttet sesong og en del refleksjon i etterkant er jeg tydelig på at min preferanse er i terrenget. Tidsbestemte løp er sikkert spennende for noen, men det gir ikke meg det jeg søker av det å løpe. Gleden over å løpe i naturen, i skiftende omgivelser gjennom løype som ikke gjentar seg selv til det kjedsommelige.
Skiløpingen har vært redningen min denne vintersesongen. Det har gitt meg mulighet til å vedlikeholde en kapasitet hva angår generell utholdenhet og muskulær utholdenhet samtidig som jeg har kunnet nyte naturen også på vinterstid. Tidligere har dette vært en årstid hvor treningen i store trekk har blitt gjennomført innendørs. Innendørs trening liker jeg svært dårlig. Trening skal foregå ute. Ett unntak er det-styrketrening.
Til tross for lange skiturer er jeg nødt til å trene spesifikt hva angår utholdenhet innen løping. Dagens løpetur var den andre anledningen til det denne overgangsmåneden som mars er. Økten i dag ble som planlagt lenger enn den første sist helg. Oppholdet i løpetreningen fra primo november-10 til primo mars har satt sine spor. Det er mer krevende å opprettholde løpsøkonomien på maratonfart og den muskulære utholdenhet hva angår løping er satt litt tilbake. Jeg merker imidlertid at kroppen kjennes sterkere-særlig gjelder dette i stigninger hvor jeg evner å opprettholde en god hastighet. På flatene er farten fortsatt for lav ift maratontempo, men det bekymrer meg lite. Jeg skal ikke løpe maraton før i august-om 5 mnd. Første sesongmål er Kristins Runde om drøye 3 måneder. Dersom jeg avner å holde meg skadefri og øke treningsomfanget hva angår løping, vil jeg være klar. Tilnærmingen fremover er asfaltløping frem til grusveiene i Nordmarka er løpbare(april). Etter det bærer det ut i terrenget med fullt fokus på sti- og terrengløping(mai/juni). Dette gjelder langturer. Når skisesongen er over(ultimo mars) bruker jeg sykkel som metode for langtur nr 2(april). Ift kvalitet er det først fokus på  muskulær styrke hva angår løping ved mye motbakketrening(mars/april). Siden er det over til muskulær utholdenhetstrening ved å innføre en økt til i programmet som omfatter terskeltrening.
Siste fase før sesongmålet er langturer i spesifikt konkurransetempo.
Vel, dagens løpetur gikk bra. Jeg konsentrerte meg om å holde jevn fart, la vekt på utøvelse av god teknikk og tålmodighet i stigninger. Jeg kjente ingenting til tidligere skade i knærne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar